Aleksanterin teatteri elämystuotteen tarjoajana kansainväliselle risteilymatkustajalle
Hakkarainen, Terhi (2012)
Hakkarainen, Terhi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204114323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204114323
Tiivistelmä
Aleksanterin teatteri on Helsingin Bulevardilla toimiva vierailuteatteri, jonka tarjonta koostuu erilaisista näytöksistä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia elementtejä Aleksanterin teatterin tarjoaman elämystuotteen tulisi sisältää, kun asiakkaana on kansainvälinen risteilymatkustaja. Tutkimuksen toinen tavoite oli selvittää kanavat, joiden kautta elämystuotetta olisi mahdollista tarjota kyseiselle asiakassegmentille. Tutkimuksessa tavoitteiden saavuttamiseksi käytettiin kolmea tutkimusmenetelmää, havainnointia risteilyaluksella, asiantuntijahaastatteluita ja dokumenttianalyysia risteilymatkustajien arvioista Helsingistä vierailusatamana.
Kansainvälinen risteilymatkustaja on päiväkävijä, joka vietti vuonna 2011 Helsingissä keskimäärin yhdeksän tuntia. Kansainvälisiä risteilymatkustajia kävi Helsingissä vuonna 2011 noin 370 000, joista suurin osa tuli Yhdysvalloista, Iso-Britanniasta, Saksasta, Espanjasta, Italiasta ja Kanadasta. Yhteensä eri kansallisuuksia saapuu risteilymatkustajana Helsinkiin vuosittain noin 150 maasta. Kansainvälinen risteilymatkustaminen muodostuu risteilystä ja päiväkäynneistä vierailusatamissa. Vierailusataman keskeisimmät sidosryhmät Helsingissä ovat satama ja varustamo, sekä risteilymatkustajiin keskittyvät retkiagentti, matkailuneuvonta ja yritykset. Helsingin ollessa vierailusatamana, käy risteilyalus lähes aina myös Pietarissa, Tallinnassa ja Tukholmassa.
Elämystuotteen elementtien tunnistamisessa käytettiin apuna Lapin elämysteollisuuden elämyskolmiota. Elämyskolmio muodostuu kuudesta elementistä, joita elämystuotteen tulee pitää sisällään. Näitä elementtejä ovat yksilöllisyys, aitous, tarina, moniaistisuus, kontrasti ja vuorovaikutus. Elämyskolmion avulla tunnistettiin asiantuntijahaastatteluista, dokumenttianalyysistä ja havainnoinnissa risteilyaluksella, mitä Aleksanterin teatterin tarjoaman elämystuotteen tulisi sisältää. Elämystuotteen tulee erottua laivan tarjonnasta ja olla aitoa. Aleksanterin teatteriin liittyy paljon tarinoita, joten elämyksen punaisena lankana olisi luonnollista käyttää jotakin tarinaa. Mikäli elämystuote pitää sisällään useampia käyntikohteita, voisi potentiaalinen teema olla Helsinki idän ja lännen kohtaamispaikkana, joka on myös Helsingin matkailussa käytetty slogan. Elämyksen optimaalinen kesto on 1 – 3,5 tuntia, riippuen sisällöstä. Mikäli elämystuote kohdistuu pelkästään Aleksanterin teatteriin, tulee keston olla lyhyempi ja jos se sisältää myös muita käyntikohteita, voi kesto olla pidempi.
Elämystuotteen myymisessä risteilymatkustajille, on mahdollista käyttää kahta kanavaa, retkiagenttia tai Helsingin matkailuneuvontaa. Mikäli risteilymatkustaja ottaa retken, otetaan se todennäköisimmin suoraan laivalta eli retkiagentin kautta, mutta myös matkailuneuvonnoissa tarjotaan retkiä. Retkiagentille tulee tehdä ehdotus retkestä mahdollisimman aikaisin, ennen kauden alkua loppukeväällä. Retkiagentin tärkeimpiä kriteereitä retkelle on, että sitä voidaan tarjota samanlaisena koko kauden ajan loppukeväästä alkusyksyyn. Tarjottavan retken sisällön tulee olla myös kiinnostavaa.
Kansainvälinen risteilymatkustaja on päiväkävijä, joka vietti vuonna 2011 Helsingissä keskimäärin yhdeksän tuntia. Kansainvälisiä risteilymatkustajia kävi Helsingissä vuonna 2011 noin 370 000, joista suurin osa tuli Yhdysvalloista, Iso-Britanniasta, Saksasta, Espanjasta, Italiasta ja Kanadasta. Yhteensä eri kansallisuuksia saapuu risteilymatkustajana Helsinkiin vuosittain noin 150 maasta. Kansainvälinen risteilymatkustaminen muodostuu risteilystä ja päiväkäynneistä vierailusatamissa. Vierailusataman keskeisimmät sidosryhmät Helsingissä ovat satama ja varustamo, sekä risteilymatkustajiin keskittyvät retkiagentti, matkailuneuvonta ja yritykset. Helsingin ollessa vierailusatamana, käy risteilyalus lähes aina myös Pietarissa, Tallinnassa ja Tukholmassa.
Elämystuotteen elementtien tunnistamisessa käytettiin apuna Lapin elämysteollisuuden elämyskolmiota. Elämyskolmio muodostuu kuudesta elementistä, joita elämystuotteen tulee pitää sisällään. Näitä elementtejä ovat yksilöllisyys, aitous, tarina, moniaistisuus, kontrasti ja vuorovaikutus. Elämyskolmion avulla tunnistettiin asiantuntijahaastatteluista, dokumenttianalyysistä ja havainnoinnissa risteilyaluksella, mitä Aleksanterin teatterin tarjoaman elämystuotteen tulisi sisältää. Elämystuotteen tulee erottua laivan tarjonnasta ja olla aitoa. Aleksanterin teatteriin liittyy paljon tarinoita, joten elämyksen punaisena lankana olisi luonnollista käyttää jotakin tarinaa. Mikäli elämystuote pitää sisällään useampia käyntikohteita, voisi potentiaalinen teema olla Helsinki idän ja lännen kohtaamispaikkana, joka on myös Helsingin matkailussa käytetty slogan. Elämyksen optimaalinen kesto on 1 – 3,5 tuntia, riippuen sisällöstä. Mikäli elämystuote kohdistuu pelkästään Aleksanterin teatteriin, tulee keston olla lyhyempi ja jos se sisältää myös muita käyntikohteita, voi kesto olla pidempi.
Elämystuotteen myymisessä risteilymatkustajille, on mahdollista käyttää kahta kanavaa, retkiagenttia tai Helsingin matkailuneuvontaa. Mikäli risteilymatkustaja ottaa retken, otetaan se todennäköisimmin suoraan laivalta eli retkiagentin kautta, mutta myös matkailuneuvonnoissa tarjotaan retkiä. Retkiagentille tulee tehdä ehdotus retkestä mahdollisimman aikaisin, ennen kauden alkua loppukeväällä. Retkiagentin tärkeimpiä kriteereitä retkelle on, että sitä voidaan tarjota samanlaisena koko kauden ajan loppukeväästä alkusyksyyn. Tarjottavan retken sisällön tulee olla myös kiinnostavaa.