McPherson-joustintuen pienoismalli
Naatula, Jussi (2012)
Naatula, Jussi
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204124336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204124336
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella ja valmistaa Turun ammattikorkeakoululle auto- ja kuljetustekniikan koulutusohjelman opetuskäyttöön pienoismalli auton etupyörien ripustuksesta. Pienoismallin avulla on tarkoitus havainnollistaa tehokkaammin, miten pyörän asento muuttuu pyöriä käännettäessä, kun pyörän asentokulmia muutetaan. Pienoismallia tullaan käyttämään pääasiassa Ajotilan perusteet -kurssilla. Pienoismallissa päädyimme McPherson-joustintukeen sen yleisyyden vuoksi. Työn laajuudesta johtuen se tehtiin kahden opiskelijan voimin. Tämän vuoksi myös mallin suunnittelu ja valmistus jaettiin niin, että koko suunnittelu- ja valmistustyö tehtiin yhdessä, mutta molemmilla oli omat vastuualueensa. Vastuualueet jaettiin niin, että minulla on rungon valmistus ja KPI- ja caster-kulmat, Vesa Lahdella ohjauslaitteisto, camber-kulma sekä auraus/haritus. Pienoismalli on suunniteltu ja valmistettu kokonaan itse, ja suunnittelussa sekä valmistuksessa on painotettu mallin helppoa käyttöä, kestävyyttä ja alhaisia valmistuskustannuksia. Käytännön lisäksi työssä perehdyttiin ohjaavien pyörien asentokulmiin myös teoriatasolla. Työssä kuvataan, miten kulmat pystyy havaitsemaan, miten ne vaikuttavat auton ajettavuuteen ja miten yhden kulman muutos vaikuttaa muihin kulmiin. Pienoismallia tehdessä huomattiin, että työ on erittäin haastava. Erityisesti suunnittelu vaiheeseen olisi tullut paneutua tarkemmin, sillä suunnittelun virheet tulivat ilmi mallia valmistettaessa. Osan virheistä pystyi tässä vaiheessa vielä korjaamaan, mutta ei kaikkia. Mallissa on vielä kehitettävää, mutta sitä täytyy käyttää jonkin aikaa opetuksessa, ennen kuin kaikki parannuskohteet tulevat ilmi.