Visuaalisen ilmeen suunnittelu pienelle matkailualan yritykselle : case Vtv.Can Vidal Apartamentos
Wahl, Ann-Christine (2009)
Wahl, Ann-Christine
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200908104109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200908104109
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkitaan graafisen ilmeen suunnittelua pienelle yritykselle ja mitä kaikkea sekä suunnittelu- että toteutusvaiheessa täytyy ottaa huomioon. Lähdeteoksista ja kokemuksen kautta saatuja tietoja käytettiin pienen mallorcalaisen matkailuyrityksen Vtv. Can Vidal Apartamentosin uuden visuaalisen ilmeen ja web-sivuston luomiseen. Syynä opinnäytetyön aiheen valintaan soveltavan visuaalisen ilmeen suunnittelusta pienemmille yrityksille, kun taas isommille yrityksille tietoa oli saataville paljon. Vtv. Can Vidal Apartamentosille uuden ilmeen luomisen merkitys oli parantaa markkina-arvoa, lisätä yrityksen näkyvyyttä ja saada uusia asiakkaita. Asetettuihin tavoitteisiin pyrittiin soveltamalla lähdeteoksista saatuja tietoja pienemmän yrityksen mittakaavan sopiviksi niin käytännöllisesti kuin taloudellisestikin. Vtv. Can Vidal Apartamentosille tehtiin mm. oma markkinointisuunnitelma, SWOT- ja kilpailija-analyysi. Tulokset osoittivat, että suurien yritysten visuaalisten ilmeen suunnittelussa käytetyt toimenpiteet kannattivat myös pienemmille yrityksille. Vtv. Can Vidal Apartamentosin uusi visuaalinen ilme kuvastaa yrityksen henkeä paremmin ja antaa paremman ensivaikutelman mahdollisille asiakkaille. Samalla yritys sai myös lisätietoa omista heikkouksistaan, vahvuuksistaan ja identiteetistään, joita ei aiemmin ollut niin konkreettisesti tiedostettu.