Tarinat digitaalisen markkinoinnin keinona
Pitkämäki, Katariina (2021)
Pitkämäki, Katariina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102152342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102152342
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten ja miksi tarinoita kannattaa tuoda osaksi yritysten digitaalista markkinointiviestintää. Työn tulosten perusteella laadittiin digitaalisen markkinoinnin tarinallistamisesta kertova opas. Opinnäytetyö tehtiin Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart tutkimusyksikön VIKKE – virtuaalinen kulttuurimatkailu Kanta-Hämeessä -hankkeelle. EAKR (Euroopan aluekehitysrahasto) rahoitteinen hanke päättyy 30.6.2021.
Opinnäytetyö koostuu teoriasta ja toiminnallisesta osuudesta. Työn teoria käsittelee digitaalisen markkinoinnin ja tarinoiden hyödyntämistä osana yrityksen markkinointiviestintää. Työn toiminnallisessa osuudessa suoritettiin haastattelut kolmelle markkinoinnin tarinallistamista hyödyntäneelle kantahämäläiselle yritykselle. Haastatteluiden avulla haluttiin selvittää kokemuksia tarinoiden käytöstä osana yrityksen digitaalista markkinointia.
Opinnäytetyön perusteella voidaan päätellä, että tarinallistetusta markkinoinnista on yritykselle useita hyötyjä. Sen kulmakiviä ovat huolellinen suunnittelu, ideointi, sopivien kanavien valinta ja kohderyhmän tunteminen. Opinnäytetyön tuloksena luotiin yrittäjille suunnattu opas, jonka tarkoituksena on koostaa keskeisimmät asiat tarinoiden hyödyntämisestä osana digitaalista markkinointia. Oppaan tehtävänä on myös herätellä ideoita ja ajatuksia yrityksen oman tarinamuotoisen markkinoinnin aloittamiseksi. The purpose of this bachelor’s thesis was to find out how and why stories should be included in companies’ digital marketing communications. Based on the results of the study, a guide for using storytelling of digital marketing was prepared. The thesis was done for the Häme University of Applied Sciences’ HAMK Smart research unit’s Vikke – virtual cultural tourism project in Kanta-Häme. The project financed by the ERDF (European Regional Development Fund) ends on 30 June 2021.
The thesis consists of theory and functional part. The theory of the thesis deals with the utilisation of digital marketing and stories as part of a company’s marketing communications. In the functional part of the thesis, interviews were conducted with three local companies in Kanta-Häme region that utilised storytelling in their digital marketing. The purpose of the interviews was to find out what kind of experiences companies using stories as part of their digital marketing have had.
Based on the thesis, it can be concluded that there are several benefits for the company in utilising storytelling marketing. Its cornerstones are careful planning, ideation, choosing the right platforms and knowing the target audience. As a result of the thesis, a guide for entrepreneurs was created, that summaries the most important points about the utilisation of stories as part of digital marketing. The guide is also designed to generate ideas and thoughts for companies to start utilising storytelling in their own marketing.
Opinnäytetyö koostuu teoriasta ja toiminnallisesta osuudesta. Työn teoria käsittelee digitaalisen markkinoinnin ja tarinoiden hyödyntämistä osana yrityksen markkinointiviestintää. Työn toiminnallisessa osuudessa suoritettiin haastattelut kolmelle markkinoinnin tarinallistamista hyödyntäneelle kantahämäläiselle yritykselle. Haastatteluiden avulla haluttiin selvittää kokemuksia tarinoiden käytöstä osana yrityksen digitaalista markkinointia.
Opinnäytetyön perusteella voidaan päätellä, että tarinallistetusta markkinoinnista on yritykselle useita hyötyjä. Sen kulmakiviä ovat huolellinen suunnittelu, ideointi, sopivien kanavien valinta ja kohderyhmän tunteminen. Opinnäytetyön tuloksena luotiin yrittäjille suunnattu opas, jonka tarkoituksena on koostaa keskeisimmät asiat tarinoiden hyödyntämisestä osana digitaalista markkinointia. Oppaan tehtävänä on myös herätellä ideoita ja ajatuksia yrityksen oman tarinamuotoisen markkinoinnin aloittamiseksi.
The thesis consists of theory and functional part. The theory of the thesis deals with the utilisation of digital marketing and stories as part of a company’s marketing communications. In the functional part of the thesis, interviews were conducted with three local companies in Kanta-Häme region that utilised storytelling in their digital marketing. The purpose of the interviews was to find out what kind of experiences companies using stories as part of their digital marketing have had.
Based on the thesis, it can be concluded that there are several benefits for the company in utilising storytelling marketing. Its cornerstones are careful planning, ideation, choosing the right platforms and knowing the target audience. As a result of the thesis, a guide for entrepreneurs was created, that summaries the most important points about the utilisation of stories as part of digital marketing. The guide is also designed to generate ideas and thoughts for companies to start utilising storytelling in their own marketing.