Metallinkierrätysyrityksen mielikuva- ja tunnettuustutkimus
Leino, Roosa (2021)
Leino, Roosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102162353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102162353
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin Romu Keinänen Oy tunnetaan, ja minkälaisia mielikuvia yritykseen liitetään metalli-, kuljetus-, rakennus- ja saneerausalan yrityksissä Uudellamaalla. Tutkimuksen tavoitteena oli saada dataa, jota voidaan hyödyntää Romu Keinäsen yritysbrändin kehittämisessä, tunnettuuden kasvattamisessa sekä markkinoinnin kohdentamisessa ja viestintäkanavien käytössä.
Työn teoreettinen viitekehys koostui opinnäytetyön keskeisistä käsitteistä kuten brändistä, maineesta ja imagosta. Teoreettisessa osiossa käytiin läpi myöskin brändeihin liittyviä tärkeitä osioita kuten brändin merkitys, brändi-identiteetti ja sen muodostuminen sekä brändin rakentaminen ja tavoitemielikuva. Osiossa tutustuttiin myös brändin tunnettuuteen, sen rakentamiseen, markkinointiviestintään ja sen kanaviin.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka luotiin Webropol-ohjelmalla. Kyselyssä oli myöskin kolme kvalitatiivista kysymystä selvittämässä tarkemmin erilaisia syitä. Tutkimus toteutettiin toukokuussa 2020. Se lähetettiin 1120 yritykselle Uudenmaan alueella. Vastauksia saatiin 102. Näin ollen kyselyn vastausprosentti oli 9%. Aineistoa analysoitiin MS Excel- sekä SPSS-ohjelman avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että Romu Keinänen on ydinkilpailijoidensa keskuudessa toiseksi tunnetuin yritys. Romu Keinäsen tuotteet sen sijaan olivat monelle tuntemattomia, parhaiten tunnettiin nouto- ja tyhjennyspalvelut. Tutkimuksen mukaan Romu Keinänen mielletään luotettavaksi ja toimivaksi perheyritykseksi. Tiedonsaantikanavista esiin nousi toive sähköpostitse lähetettävästä uutikirjeestä.
Työn teoreettinen viitekehys koostui opinnäytetyön keskeisistä käsitteistä kuten brändistä, maineesta ja imagosta. Teoreettisessa osiossa käytiin läpi myöskin brändeihin liittyviä tärkeitä osioita kuten brändin merkitys, brändi-identiteetti ja sen muodostuminen sekä brändin rakentaminen ja tavoitemielikuva. Osiossa tutustuttiin myös brändin tunnettuuteen, sen rakentamiseen, markkinointiviestintään ja sen kanaviin.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka luotiin Webropol-ohjelmalla. Kyselyssä oli myöskin kolme kvalitatiivista kysymystä selvittämässä tarkemmin erilaisia syitä. Tutkimus toteutettiin toukokuussa 2020. Se lähetettiin 1120 yritykselle Uudenmaan alueella. Vastauksia saatiin 102. Näin ollen kyselyn vastausprosentti oli 9%. Aineistoa analysoitiin MS Excel- sekä SPSS-ohjelman avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että Romu Keinänen on ydinkilpailijoidensa keskuudessa toiseksi tunnetuin yritys. Romu Keinäsen tuotteet sen sijaan olivat monelle tuntemattomia, parhaiten tunnettiin nouto- ja tyhjennyspalvelut. Tutkimuksen mukaan Romu Keinänen mielletään luotettavaksi ja toimivaksi perheyritykseksi. Tiedonsaantikanavista esiin nousi toive sähköpostitse lähetettävästä uutikirjeestä.