Sähkökitaran säestystyöskentely yhtyeessä
Raikaslehto, Markku (2012)
Raikaslehto, Markku
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204104246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204104246
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen sähkökitaransoittajan säestystyöskentelyä sointuotteiden ja sointujen äänenkuljetuksen näkökulmasta. Olen yli kolmikymmenvuotisen soittajataustani aikana kerännyt kokemusta aiheesta niin opiskelijana, soitonopettajana kuin ammattimuusikkona. Toimin sähkökitaransoitonopettajana Pop & Jazz Konservatorio Lappiassa, Torniossa. Työni tarkoituksena on luoda opetustyötäni tukevaa teoria- ja harjoitusmateriaalia eri sointuotetyyppien käytöstä yleisimmissä kevyen musiikin tyylilajeissa.
Työni pohjustuksena esittelen omaa kitaristin taivaltani opintojeni alusta tähän päivään sekä esittelen lyhyesti kaksi erityylisen komppikitaroinnin mestaria, Count Basien Big Bändin kitaristi Freddie Greenin ja AC/DC yhtyeen Malcolm Youngin. Ennen varsinaista omaa tutkimustyötäni tarkastelen vielä soitonopetustyössäni käyttämää oppikirjallisuutta säestyksen kannalta.
Varsinainen sointuotteiden tarkastelu lähtee eri sointuotetyyppien määrittämisestä. Kitaristit oppivat yleensä ensi alkuun avokieli- tai barré-otteita koulujen musiikin kirjoista tai niin sanottuja terssittömiä voimasointuja levyjä kuunnellen. Näiden mainittujen otteiden lisäksi esittelen sointujen muodostamista kieliryhmittäin. Näissä otteissa käytetään yleensä kolmesta neljään säveltä riippumatta soinnun laajuudesta. Sointujen sointiväriin voidaan vaikuttaa kieliryhmäjaottelun kautta. Koska nykypäivän sähkökitarassa kolme alinta kieltä ovat punottuja ja kolme ylintä ovat kirkkaita, sointujen sointiväriin vaikuttaa punottujen ja kirkkaiden kielten suhde. Kustakin sointuotetyypistä olen nuotintanut ja tabulatuurikuvalla täydentänyt lyhyet esimerkit. Omana kappaleenaan käsittelen sointujen äänenkuljetusta. Opinnäytetyöni liitteenä on harjoitusesimerkkejä kieliryhmien käytöstä sointukuluissa.
Keväällä 2009 esittämästäni opinnäytekonsertista olen valinnut käytännön esimerkkejä sointuotteiden käytöstä eri musiikkityylilajeissa. Tekstin selvennyksenä on lyhyet esimerkit ja opinnäytetyöni liitteeksi olen lisännyt bändinuotit kyseisistä kappaleista.
Työni pohjustuksena esittelen omaa kitaristin taivaltani opintojeni alusta tähän päivään sekä esittelen lyhyesti kaksi erityylisen komppikitaroinnin mestaria, Count Basien Big Bändin kitaristi Freddie Greenin ja AC/DC yhtyeen Malcolm Youngin. Ennen varsinaista omaa tutkimustyötäni tarkastelen vielä soitonopetustyössäni käyttämää oppikirjallisuutta säestyksen kannalta.
Varsinainen sointuotteiden tarkastelu lähtee eri sointuotetyyppien määrittämisestä. Kitaristit oppivat yleensä ensi alkuun avokieli- tai barré-otteita koulujen musiikin kirjoista tai niin sanottuja terssittömiä voimasointuja levyjä kuunnellen. Näiden mainittujen otteiden lisäksi esittelen sointujen muodostamista kieliryhmittäin. Näissä otteissa käytetään yleensä kolmesta neljään säveltä riippumatta soinnun laajuudesta. Sointujen sointiväriin voidaan vaikuttaa kieliryhmäjaottelun kautta. Koska nykypäivän sähkökitarassa kolme alinta kieltä ovat punottuja ja kolme ylintä ovat kirkkaita, sointujen sointiväriin vaikuttaa punottujen ja kirkkaiden kielten suhde. Kustakin sointuotetyypistä olen nuotintanut ja tabulatuurikuvalla täydentänyt lyhyet esimerkit. Omana kappaleenaan käsittelen sointujen äänenkuljetusta. Opinnäytetyöni liitteenä on harjoitusesimerkkejä kieliryhmien käytöstä sointukuluissa.
Keväällä 2009 esittämästäni opinnäytekonsertista olen valinnut käytännön esimerkkejä sointuotteiden käytöstä eri musiikkityylilajeissa. Tekstin selvennyksenä on lyhyet esimerkit ja opinnäytetyöni liitteeksi olen lisännyt bändinuotit kyseisistä kappaleista.