VTT:n rakentaman dynaamisen verkkotyökalun parametrit ja energiakorjaustoimenpiteet Porvoossa
Jalonen, Tommi (2012)
Jalonen, Tommi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204024001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204024001
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Porvoon kaupungin toimitilajohto. Työn tarkoituksena oli selvittää Porvoon kaupungin osittain rahoittaman ja VTT:n luoman dynaamisen verkkotyökalun käytön mahdollisuuksia Porvoossa. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös energiakorjaustoimenpiteitä, niiden haasteita sekä niitä edeltävän tiedon merkityksen ja tulevaisuuden energiaviisaan rakentamisen suunnittelun edellytyksiä.
Dynaamisen verkkotyökalun käytön mahdollisuuksia tutkittiin perehtymällä rakennusten arvon määrittämiseen ja sitä kautta kiinteistöjen sijoittumiseen niille luotuihin kolmeen salkkuun: säilytettävät, kehitettävät ja jalostettavat. Salkut määrittelevät rakennuksen arvon ja merkityksen Porvoon kaupungille. Salkutuksen perusteella Porvoon kaupungin on mahdollista hallita omistamaansa kiinteistömassaa. Työn teoriaosuuteen on kerätty yleistä tietoa energiaparannuksista.
Työssä käytettiin vertailuesimerkkinä Suomenkylän koulurakennusta. Johtopäätöksenä voidaan todeta Suomenkylän koulun toimineen hyvänä esimerkkinä selvitettäessä arvottamisen ja salkutuksen perusteita pohtimalla rakennuksen arvoja. Arvojen pohtiminen osoittautui hyväksi keinoksi arvottaa rakennuksia, ja arvottamisen perusteella oikean salkun valitseminen rakennukselle onnistui helposti.
Dynaamisen verkkotyökalun käytön mahdollisuuksia tutkittiin perehtymällä rakennusten arvon määrittämiseen ja sitä kautta kiinteistöjen sijoittumiseen niille luotuihin kolmeen salkkuun: säilytettävät, kehitettävät ja jalostettavat. Salkut määrittelevät rakennuksen arvon ja merkityksen Porvoon kaupungille. Salkutuksen perusteella Porvoon kaupungin on mahdollista hallita omistamaansa kiinteistömassaa. Työn teoriaosuuteen on kerätty yleistä tietoa energiaparannuksista.
Työssä käytettiin vertailuesimerkkinä Suomenkylän koulurakennusta. Johtopäätöksenä voidaan todeta Suomenkylän koulun toimineen hyvänä esimerkkinä selvitettäessä arvottamisen ja salkutuksen perusteita pohtimalla rakennuksen arvoja. Arvojen pohtiminen osoittautui hyväksi keinoksi arvottaa rakennuksia, ja arvottamisen perusteella oikean salkun valitseminen rakennukselle onnistui helposti.