Palapelin kokoamista : Helsingin ammattikorkeakoulu Stadiasta valmistuneiden huilupedagogien valmistumisen jälkeinen työelämä, jatkokoulutus ja koulutustyytyväisyys
Karjalainen, Noora (2008)
Karjalainen, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812054284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812054284
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää, miten Stadian Musiikin koulutusohjelmasta valmistuneet huilupedagogit ovat työllistyneet ja jatkaneet opintojaan ja miten
ammattikorkeakoulussa saatu koulutus on auttanut heitä työelämässä.
Haastattelin työtäni varten seitsemää Helsingin ammattikorkeakoulusta vuosina 2004-2007 valmistunutta musiikkipedagogia. Kaikkien haastateltavieni pääinstrumenttina oli huilu. Lisäksi käytin lähdeaineistona aiheeseen liittyviä opinnäytetöitä ja selvityksiä. Reflektoin raporttiin myös omia opiskelukokemuksiani.
Haastattelut osoittivat, että musiikkipedagogin koulutuksella voi tehdä monenlaisia työtehtäviä erilaisissa työympäristöissä. Työskennellä voi muun muassa opetustöissä eri työnantajien palveluksessa ja orkesterissa. Työelämän kannalta hyödyllisimmiksi opinnoiksi haastateltavat kokivat huilunsoiton ainedidaktiikan ja opetusharjoittelun. Lisää opintoja olisi kaivattu erityisesti ryhmäopetuksen ohjaukseen ja käytännön muusikon elämään opastamiseen liittyen.
Työni tuloksia voivat soveltaa musiikkialan ammattiopintoja suunnittelevat tahot sekä erityisesti lähellä valmistumista olevat opiskelijat, jotka pohtivat millaista arki valmistumisen jälkeen on.
ammattikorkeakoulussa saatu koulutus on auttanut heitä työelämässä.
Haastattelin työtäni varten seitsemää Helsingin ammattikorkeakoulusta vuosina 2004-2007 valmistunutta musiikkipedagogia. Kaikkien haastateltavieni pääinstrumenttina oli huilu. Lisäksi käytin lähdeaineistona aiheeseen liittyviä opinnäytetöitä ja selvityksiä. Reflektoin raporttiin myös omia opiskelukokemuksiani.
Haastattelut osoittivat, että musiikkipedagogin koulutuksella voi tehdä monenlaisia työtehtäviä erilaisissa työympäristöissä. Työskennellä voi muun muassa opetustöissä eri työnantajien palveluksessa ja orkesterissa. Työelämän kannalta hyödyllisimmiksi opinnoiksi haastateltavat kokivat huilunsoiton ainedidaktiikan ja opetusharjoittelun. Lisää opintoja olisi kaivattu erityisesti ryhmäopetuksen ohjaukseen ja käytännön muusikon elämään opastamiseen liittyen.
Työni tuloksia voivat soveltaa musiikkialan ammattiopintoja suunnittelevat tahot sekä erityisesti lähellä valmistumista olevat opiskelijat, jotka pohtivat millaista arki valmistumisen jälkeen on.