Harmoniasta opiksi
Hyttinen, Anna Maija (2008)
Hyttinen, Anna Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812044267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812044267
Tiivistelmä
Opetushallituksen Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet 2002, sekä Suomen musiikkioppilaitosten liiton Tasosuoritusten sisällöt ja arvioinnin perusteet 2005 tuovat uusia tuulia musiikin perusteiden opettamiseen. Muutokset näissä musiikin perusteiden ohjeistuksissa antavat haasteen ja mahdollisuuden uudistaa harmo-niaoppia.
Harmoniaa on perinteisesti opetettu kenraalibassosäestystä ja siihen kuuluvaa sointujen merkintätapaa noudattaen. Uusien vaatimusten mukaan harmonian opiskeluun kuuluu edelleenkin kenraalibassomerkkien ja äänenkuljetuksen opettaminen (Opetushallitus 2002, 11-12), mutta nykyvaatimukset edellyttävät myös astemerkkien ja reaalisointumerkkien opettamista, sekä opastusta tarkoituksenmukaiseen sointujen käyttöön (Suomen musiikkioppilaitosten liitto 2005, 15).
Näihin vaatimuksiin verraten tämänhetkisissä suomenkielisissä musiikkiopistotason harmoniaopin oppimateriaaleissa on puutteita. Vain osassa harmonian oppimateriaaleja esiintyy reaalisointuja sisältäviä tehtäviä. Myös sointujen tarkoituksenmukaista käyttöä ja musiikin muotorakenteita koskevia ohjeistuksia on oppimateriaaleissa todella vähän.
Opinnäytteessäni pohdin harmoniaopin opettamisen ja harmoniaoppimateriaalien haasteita ja mahdollisuuksia. Reflektoin ajatuksiani Opetushallituksen ja Suomen musiikkioppilaitosten liiton ohjeiden, suomenkielisten musiikkiopistotason harmoniaoppimateriaalien, sekä pedagogisen kirjallisuuden kautta. Lopuksi esittelen ajatusteni pohjalta laatimaani kurssimateriaalia, jonka on tarkoitus olla asiasisällöltään ja tehtävätyypeiltään monipuolinen. Olen tarkoituksella rajannut esittelemästäni materiaalista pois kenraalibassomerkintöjen käsittelyn voidakseni esitellä laajemmin muuta mitä harmoniaoppi voi itseensä sisällyttää.
Harmoniaa on perinteisesti opetettu kenraalibassosäestystä ja siihen kuuluvaa sointujen merkintätapaa noudattaen. Uusien vaatimusten mukaan harmonian opiskeluun kuuluu edelleenkin kenraalibassomerkkien ja äänenkuljetuksen opettaminen (Opetushallitus 2002, 11-12), mutta nykyvaatimukset edellyttävät myös astemerkkien ja reaalisointumerkkien opettamista, sekä opastusta tarkoituksenmukaiseen sointujen käyttöön (Suomen musiikkioppilaitosten liitto 2005, 15).
Näihin vaatimuksiin verraten tämänhetkisissä suomenkielisissä musiikkiopistotason harmoniaopin oppimateriaaleissa on puutteita. Vain osassa harmonian oppimateriaaleja esiintyy reaalisointuja sisältäviä tehtäviä. Myös sointujen tarkoituksenmukaista käyttöä ja musiikin muotorakenteita koskevia ohjeistuksia on oppimateriaaleissa todella vähän.
Opinnäytteessäni pohdin harmoniaopin opettamisen ja harmoniaoppimateriaalien haasteita ja mahdollisuuksia. Reflektoin ajatuksiani Opetushallituksen ja Suomen musiikkioppilaitosten liiton ohjeiden, suomenkielisten musiikkiopistotason harmoniaoppimateriaalien, sekä pedagogisen kirjallisuuden kautta. Lopuksi esittelen ajatusteni pohjalta laatimaani kurssimateriaalia, jonka on tarkoitus olla asiasisällöltään ja tehtävätyypeiltään monipuolinen. Olen tarkoituksella rajannut esittelemästäni materiaalista pois kenraalibassomerkintöjen käsittelyn voidakseni esitellä laajemmin muuta mitä harmoniaoppi voi itseensä sisällyttää.