The Development of Customer Relationships and business : Epe's Music Store
Yadigar Bigün, Nilüfer (2012)
Yadigar Bigün, Nilüfer
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203273787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203273787
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Epe’s Music Store –levykaupalle, joka toimii Tampereella. Levy-yhtiön työntekijät työskentelevät läheisesti Epe’s levykaupan kanssa.
Yrityksellä oli tarve tutkia asiakastyytyväisyyden nykytilannetta, saada selville mahdollisia heikkouksia ja puutteita yritystoiminnassa sekä kehittää mahdollisia ratkaisuja, jotta levykaupan toiminta olisi menestyvää. Tutkimusta tehtäessä yritys kärsi selvästi asiakkaiden puutteesta sekä lähes kehittymättömästä liiketoiminnasta.
Empiiristä todistusaineistoa kerättiin eri lähteistä suunnittelemalla kaksi kyselyä nykyisille sekä menetetyille asiakkaille sekä pitämällä keskustelutilaisuuksia Epe’sin omistajan sekä työntekijöiden kanssa. Vastaukset analysoitiin ja arvioitiin uudelleen, jonka jälkeen muodostettiin ratkaisuja sekä kehitysideoita ongelmiin. Tutkielman ja ratkaisujen pohjana on käytetty teoriaa asiakassuhteiden johtamisesta, asiakaslojaliteetista sekä palvelun laadusta.
Tärkein kysely tehtiin nykyisille asiakkaille, ja se antoi laajemman käsityksen eräisiin ongelmakohtiin. Päätulos oli se, että asiakkaiden ikäryhmästä puuttuivat tyystin nuoret, asiakaskäynnit olivat harvoja sekä parannuksia musiikkityyleihin, oheistuotteisiin ja yleisilmeeseen täytyi tehdä. Kysely menetetyille asiakkaille sekä keskustelut omistajan ja työntekijöiden kanssa antoivat syvempää tietoa itse aiheesta sekä ongelmista.
Yrityksellä oli tarve tutkia asiakastyytyväisyyden nykytilannetta, saada selville mahdollisia heikkouksia ja puutteita yritystoiminnassa sekä kehittää mahdollisia ratkaisuja, jotta levykaupan toiminta olisi menestyvää. Tutkimusta tehtäessä yritys kärsi selvästi asiakkaiden puutteesta sekä lähes kehittymättömästä liiketoiminnasta.
Empiiristä todistusaineistoa kerättiin eri lähteistä suunnittelemalla kaksi kyselyä nykyisille sekä menetetyille asiakkaille sekä pitämällä keskustelutilaisuuksia Epe’sin omistajan sekä työntekijöiden kanssa. Vastaukset analysoitiin ja arvioitiin uudelleen, jonka jälkeen muodostettiin ratkaisuja sekä kehitysideoita ongelmiin. Tutkielman ja ratkaisujen pohjana on käytetty teoriaa asiakassuhteiden johtamisesta, asiakaslojaliteetista sekä palvelun laadusta.
Tärkein kysely tehtiin nykyisille asiakkaille, ja se antoi laajemman käsityksen eräisiin ongelmakohtiin. Päätulos oli se, että asiakkaiden ikäryhmästä puuttuivat tyystin nuoret, asiakaskäynnit olivat harvoja sekä parannuksia musiikkityyleihin, oheistuotteisiin ja yleisilmeeseen täytyi tehdä. Kysely menetetyille asiakkaille sekä keskustelut omistajan ja työntekijöiden kanssa antoivat syvempää tietoa itse aiheesta sekä ongelmista.