Yhteistyökumppanin valinta
Ollila, Mauri (2012)
Ollila, Mauri
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203223671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203223671
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan yritysten toimittajanvalintaprosessia ja sitä toimintaa, jonka yritykset käyvät läpi valitessaan tulevia yhteistyökumppaneitaan. Työssä käsitellään erilaisten strategioiden luomista, hyödyntämistä ja toteuttamista. Lisäksi opinnäytetyössä selvitetään muutamia strategiatyökaluja ja pääperiaatteet siitä, miten niitä käytetään. Työssä käsitellään yhteyksien luomista toisiin yrityksiin sekä tapoja yritysten henkilökunnan arviointiin. Työssä kiinnitetään huomiota niihin asioihin, joita on hyvä tutkia potentiaalisten yhteistyökumppaneiden tuotantoon tutustumisen yhteydessä. Käsiteltävänä ovat myös perusperiaatteet siitä, miten toimittajien luokittelu avaintoimittajiin tai standarditoimittajiin tapahtuu. Työhön kuuluu osana WWW-kysely, joka tehtiin Webropol-ohjelmalla. Kysely on luonteeltaan laadullinen.
Työ rajattiin koskemaan käytännön toimintaa ja tarkat sopimusasiat jäävät aiheen ulkopuolelle. Työn tarkoituksena oli kasata tietopaketti, joka opastaa yrityksiä uusien yhteistyökumppaneiden etsimisessä ja suhteiden luomisessa heihin. Tämän lisäksi yritykset saavat työstä ohjeita eri strategiatyökaluista ja niiden käytöstä. WWW-kyselyn tulokset antavat käytännön kuvaa siitä, mitä Kemi-Tornion alueen yritykset arvostavat yhteistyö-kumppaneissaan ja miten he etsivät niitä. Kyselyn vastaukset tukevat hyvin kirjallisuudesta kasattuja tietoja, ja näin opinnäytetyöhön saatiin laajempaa näkökulmaa yhteistyökumppaneiden valintaan liittyen.
Työssä olevan materiaalin keräämiseen käytettiin kirjallisuutta, Internetiä, omia ajatuksia, kyselyyn vastanneiden yritysten ajatuksia, sekä opinnäytetyön ohjaajan neuvoja. Työhön onnistuttiin saamaan kattavat tiedot siitä valintaprosessista, jonka useat yritykset joutuvat käymään läpi etsiessään yhteistyökumppaneita. Tämän lisäksi, työhön onnistuttiin keräämään tietoa erilaisista strategiatyökaluista, jotka ovat hyödyllisiä yhtiöiden toimintojen tehostamisessa. Työn tavoitteet saavutettiin hyvin, sillä työ antaa hyvän ohjenuoran kumppanuussuhteiden rakentamiselle.
Työ rajattiin koskemaan käytännön toimintaa ja tarkat sopimusasiat jäävät aiheen ulkopuolelle. Työn tarkoituksena oli kasata tietopaketti, joka opastaa yrityksiä uusien yhteistyökumppaneiden etsimisessä ja suhteiden luomisessa heihin. Tämän lisäksi yritykset saavat työstä ohjeita eri strategiatyökaluista ja niiden käytöstä. WWW-kyselyn tulokset antavat käytännön kuvaa siitä, mitä Kemi-Tornion alueen yritykset arvostavat yhteistyö-kumppaneissaan ja miten he etsivät niitä. Kyselyn vastaukset tukevat hyvin kirjallisuudesta kasattuja tietoja, ja näin opinnäytetyöhön saatiin laajempaa näkökulmaa yhteistyökumppaneiden valintaan liittyen.
Työssä olevan materiaalin keräämiseen käytettiin kirjallisuutta, Internetiä, omia ajatuksia, kyselyyn vastanneiden yritysten ajatuksia, sekä opinnäytetyön ohjaajan neuvoja. Työhön onnistuttiin saamaan kattavat tiedot siitä valintaprosessista, jonka useat yritykset joutuvat käymään läpi etsiessään yhteistyökumppaneita. Tämän lisäksi, työhön onnistuttiin keräämään tietoa erilaisista strategiatyökaluista, jotka ovat hyödyllisiä yhtiöiden toimintojen tehostamisessa. Työn tavoitteet saavutettiin hyvin, sillä työ antaa hyvän ohjenuoran kumppanuussuhteiden rakentamiselle.