Aloittavan yrityksen markkinointisuunnitelma : Case t:mi Kenkälaurila
Ahonen, Emma (2009)
Ahonen, Emma
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906103847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906103847
Tiivistelmä
Opinnäytteen tilaaja, viitasaarelainen kenkäliike Kenkälaurila aloitti toimintansa huhtikuun 2009 alussa. Uudella pienyrittäjällä ei ollut kaikkien kiireidensä keskellä aikaa tai mahdollisuutta suunnitella johdonmukaista ja tavoitteellista markkinointia yritykselleen, minkä vuoksi yrityksen markkinointisuunnitelma toteutettiin opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tavoitteeksi muodostui kehittää aloittavalle yritykselle käytännöllinen markkinointisuunnitelma, jonka avulla tilaajan olisi helpompi aloittaa markkinointi ja siihen liittyvät toimenpiteet. Markkinointisuunnitelman tuli olla tilaajayritykselle sekä opas että apuväline markkinoinnin maailmaan.
Markkinointisuunnitelma toteutettiin tutustumalla markkinoinnin tietoperustaan, jonka avulla Kenkälaurilalle rakennettiin oma markkinointisuunnitelma. Työssä käsiteltiin rinnakkain teoriaa ja Kenkälaurilan tapausta; analysoitiin yrityksen markkinointia tietopohjan perusteella. Suunnitelman pääosiksi muodostuivat toimintaympäristö, asiakkaat, markkinointimix sekä markkinoinnin seuranta. Nämä neljä pääasiaa olivat Kenkälaurilan tapauksessa kaikkein tärkeimpiä. kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä. Toimintaympäristö-luvussa käsiteltiin yrityksen toimintaan vaikuttavia ulkoisia tekijöitä, asiakkaat-osiossa analysoitiin asiakkaita sekä segmenttejä ja markkinointimix- otsikon alla pohdittiin markkinoinnillisia kilpailukeinoja. Markkinoinnin seurantakappaleessa muodostettiin yritykselle oma markkinoinnin seurantaohjelma, jonka avulla tavoitteiden täyttymistä seurataan tulevaisuudessa.
Markkinointisuunnitelmasta muodostui Kenkälaurilan tarpeisiin räätälöity opas, jonka avulla Kenkälaurilan oli helppoa aloittaa markkinointi ja tehdä siitä alusta alkaen tuottoisaa. Työn tavoitteet saavutettiin hyvin, ja suunnitelmasta tuli toimiva. Opinnäytetyön tärkein tulos ja johtopäätös oli se, että pienyrityskin voi markkinoida itseään tehokkaasti pienellä budjetilla käyttäen luovuutta ja mielikuvitusta asiakkaiden hankkimiseen.
Markkinointisuunnitelma toteutettiin tutustumalla markkinoinnin tietoperustaan, jonka avulla Kenkälaurilalle rakennettiin oma markkinointisuunnitelma. Työssä käsiteltiin rinnakkain teoriaa ja Kenkälaurilan tapausta; analysoitiin yrityksen markkinointia tietopohjan perusteella. Suunnitelman pääosiksi muodostuivat toimintaympäristö, asiakkaat, markkinointimix sekä markkinoinnin seuranta. Nämä neljä pääasiaa olivat Kenkälaurilan tapauksessa kaikkein tärkeimpiä. kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä. Toimintaympäristö-luvussa käsiteltiin yrityksen toimintaan vaikuttavia ulkoisia tekijöitä, asiakkaat-osiossa analysoitiin asiakkaita sekä segmenttejä ja markkinointimix- otsikon alla pohdittiin markkinoinnillisia kilpailukeinoja. Markkinoinnin seurantakappaleessa muodostettiin yritykselle oma markkinoinnin seurantaohjelma, jonka avulla tavoitteiden täyttymistä seurataan tulevaisuudessa.
Markkinointisuunnitelmasta muodostui Kenkälaurilan tarpeisiin räätälöity opas, jonka avulla Kenkälaurilan oli helppoa aloittaa markkinointi ja tehdä siitä alusta alkaen tuottoisaa. Työn tavoitteet saavutettiin hyvin, ja suunnitelmasta tuli toimiva. Opinnäytetyön tärkein tulos ja johtopäätös oli se, että pienyrityskin voi markkinoida itseään tehokkaasti pienellä budjetilla käyttäen luovuutta ja mielikuvitusta asiakkaiden hankkimiseen.