Kaakkois-Suomen Kokoomuksen markkinointi- ja viestintäsuunnitelma
Rantanen, Pia (2012)
Rantanen, Pia
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203173518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203173518
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on laatia Kaakkois-Suomen Kokoomuksen toimeksiannosta sille markkinointi- ja viestintäsuunnitelma. Pyrkimyksenä on selvittää viestinnässä nykyisellään ilmeneviä ongelmia ja pohtia, miten viestintää voitaisiin tehostaa ja tehdä siitä onnistuneempaa.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan aluksi, mitä viestintä ja yhteisöviestintä ylipäätään on ja mihin sitä tarvitaan, kuinka sitä tulisi suunnitella sekä millä keinoilla ja kanavilla. Teoriaosan lähteinä käytetään alan kirjallisuutta ja Internet-lähteitä.
Tämän jälkeen siirrytään tarkastelemaan, kuinka Kaakkois-Suomen Kokoomus on viestintää hoitanut ja kehittänyt. Tutkimusosuudessa on perehdytty Kaakkois-Suomen Kokoomuksen jäsentyytyväisyysmittauksen tuloksiin sekä haastateltu piirijärjestön toiminnanjohtajaa ja piirisihteeriä. Viestintää peilataan jäsentyytyväisyyteen, lähinnä jäsenmäärän kehityksen näkökulmasta. Vaikka tarkoituksena onkin laatia markkinointi- ja viestintäsuunnitelma, niin työssä keskitytään erityisesti sisäisen viestinnän kehittämiseen. Opinnäytetyössä perehdytään myös muiden toimialojen viestintäsuunnitelmiin ja aiheesta aiemmin tehtyihin opinnäytetöihin.
Kaakkois-Suomen kokoomuksella ei ole voimassa olevaa viestintäsuunnitelmaa, osaksi senkin vuoksi, että kyseessä on suhteellisen uusi yhdistys. Yhdistys on muodostettu vuoden 2010 alussa kahdesta alueella aiemmin toimineesta yhdistyksestä, Etelä-Karjalan Kokoomuksesta ja Kymen Kokoomuksesta.
Opinnäytetyön tuloksena on selkeä ja ymmärrettävä viestintäsuunnitelma, joka ohjaa päivittäistä viestintää ja kirkastaa tiedottamisen merkitystä. Viestinnän avulla helpotetaan toimimista yhdistyksen sisällä, tuetaan toimijoiden sitoutumista ja lisätään yhteisöllisyyttä. Lisäksi vahvistetaan positiivista mielikuvaa kokoomustoiminnasta ja korostetaan yhdistyksen mainetta aktiivisena alueellisena toimijana.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan aluksi, mitä viestintä ja yhteisöviestintä ylipäätään on ja mihin sitä tarvitaan, kuinka sitä tulisi suunnitella sekä millä keinoilla ja kanavilla. Teoriaosan lähteinä käytetään alan kirjallisuutta ja Internet-lähteitä.
Tämän jälkeen siirrytään tarkastelemaan, kuinka Kaakkois-Suomen Kokoomus on viestintää hoitanut ja kehittänyt. Tutkimusosuudessa on perehdytty Kaakkois-Suomen Kokoomuksen jäsentyytyväisyysmittauksen tuloksiin sekä haastateltu piirijärjestön toiminnanjohtajaa ja piirisihteeriä. Viestintää peilataan jäsentyytyväisyyteen, lähinnä jäsenmäärän kehityksen näkökulmasta. Vaikka tarkoituksena onkin laatia markkinointi- ja viestintäsuunnitelma, niin työssä keskitytään erityisesti sisäisen viestinnän kehittämiseen. Opinnäytetyössä perehdytään myös muiden toimialojen viestintäsuunnitelmiin ja aiheesta aiemmin tehtyihin opinnäytetöihin.
Kaakkois-Suomen kokoomuksella ei ole voimassa olevaa viestintäsuunnitelmaa, osaksi senkin vuoksi, että kyseessä on suhteellisen uusi yhdistys. Yhdistys on muodostettu vuoden 2010 alussa kahdesta alueella aiemmin toimineesta yhdistyksestä, Etelä-Karjalan Kokoomuksesta ja Kymen Kokoomuksesta.
Opinnäytetyön tuloksena on selkeä ja ymmärrettävä viestintäsuunnitelma, joka ohjaa päivittäistä viestintää ja kirkastaa tiedottamisen merkitystä. Viestinnän avulla helpotetaan toimimista yhdistyksen sisällä, tuetaan toimijoiden sitoutumista ja lisätään yhteisöllisyyttä. Lisäksi vahvistetaan positiivista mielikuvaa kokoomustoiminnasta ja korostetaan yhdistyksen mainetta aktiivisena alueellisena toimijana.