Juliste markkinointimateriaalina : Case: Jyväskylän Kesän klubit
Paananen, Pia (2009)
Paananen, Pia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906023575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906023575
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilasi Jyväskylän Kesä -festivaali, joka tahtoi selvittää klubien markkinointia. Tarkoi-tuksena oli hankkia tietoa siitä, kuinka paljon markkinointia pitäisi kohdentaa. Tutkimuksen tavoit-teena oli tuottaa parannusehdotukset Jyväskylän Kesän 2009 markkinoinnin tueksi.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka luotiin kyselykone.fi -palveluntarjoajan generaattorilla. Kyselykaavake lähetettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja henkilö-kunnalle. Otokseksi saatiin lähes 300 kappaletta.
Tutkimuksen tulos oli selvä. Julisteissa tulee vähentää informaatiota, kuvat tulee valita tarkemmin ja objektien määrää julisteissa tulee vähentää. Suurin osa vastaajista piti Jyväskylän Kesän markkinoin-tia huomionkiinnittävänä, mutta suuressa osassa julisteita oli heidän mielestään aivan liian paljon tekstiä.
Tutkimuksen avoimista vastauksista havaittiin se, että vastaajat olivat arvostelleet kaikkein par-haimmaksi julisteen, jossa oli suurin kuva ja kaikkein vähiten tekstiä. Kuva siis herättää ihmisten halun tutustua tapahtuman muuhun tarjontaan, koska ihmisille on jätetty mahdollisuus toimia itse.
Tulosta voidaan soveltaa myös kaikkiin muihin Jyväskylän Kesän tapahtumapaikkakohtaisiin julisteisiin.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka luotiin kyselykone.fi -palveluntarjoajan generaattorilla. Kyselykaavake lähetettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja henkilö-kunnalle. Otokseksi saatiin lähes 300 kappaletta.
Tutkimuksen tulos oli selvä. Julisteissa tulee vähentää informaatiota, kuvat tulee valita tarkemmin ja objektien määrää julisteissa tulee vähentää. Suurin osa vastaajista piti Jyväskylän Kesän markkinoin-tia huomionkiinnittävänä, mutta suuressa osassa julisteita oli heidän mielestään aivan liian paljon tekstiä.
Tutkimuksen avoimista vastauksista havaittiin se, että vastaajat olivat arvostelleet kaikkein par-haimmaksi julisteen, jossa oli suurin kuva ja kaikkein vähiten tekstiä. Kuva siis herättää ihmisten halun tutustua tapahtuman muuhun tarjontaan, koska ihmisille on jätetty mahdollisuus toimia itse.
Tulosta voidaan soveltaa myös kaikkiin muihin Jyväskylän Kesän tapahtumapaikkakohtaisiin julisteisiin.