Mediakasvatuksen toteutus alakoulun kuvataideopetuksessa : Tutkimusalueena Jyväskylä
Romo, Anna (2009)
Romo, Anna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905223091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905223091
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia mediakasvatusta osana alakoulujen kuvataideopetusta – sen haasteita ja mahdollisuuksia. Kyselyllä tahdottiin selvittää luokanopettajien ajatuksia ja tuntemuksia mediakasvatuksesta ja sen toteutuksesta kuvataidetunneilla sekä heidän omista valmiuksistaan mediakasvattamiseen. Työ laadittiin avuksi luokanopettajille: he pystyvät sitä lukemalla syventymään mediakasvatukseen ja saamaan neuvoja ja tukea sen toteuttamiseen.
Kysely lähetettiin Jyväskylän opetustoimen piiriin kuuluville kouluille, ja se toteutettiin sähköisenä kyselynä. Tutkimus on määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus, jossa käytettiin strukturoitua kyselyä eli lomakehaastattelua. Kysymykset esitettiin kaikille vastaajille samassa järjestyksessä, ja jokainen vastaaja valitsi itselleen sopivimman vaihtoehdon. Lisäksi lomakkeessa oli muutama avoin kysymys, johon vastaaja sai itse muotoilla vastauksen, ja nämä kysymykset sain käsiteltyä kvalitatiivisesti. Jyväskylän kulttuuriaitta tulee käyttämään työtä pohjana kehittäessään tulevaa Taide opetuksessa -työpajaa.
Tutkimus osoitti, että opettajat tiedostavat mediakasvatuksen tärkeyden ja ennen kaikkea kriittisen otteen median käsittelyssä ja tekemisessä. Mediakasvatusta oli toteutettu osana kuvataideopetusta sekä mediaa analysoimalla että itse tekemällä. Ongelmana pidetään mediakasvatuksen vähäisyyttä osana opettajankoulutusta – jatko- ja täydennyskoulutukselle olisi kysyntää. Samaten koulujen laitteistoja toivottaisiin kehitettävän. Tämä osoittaa, että vinkkejä ja oppimateriaaleja mediakasvatuksen toteutukselle kaivataan, sillä sitä voidaan toteuttaa ilman laitteitakin.
Kysely lähetettiin Jyväskylän opetustoimen piiriin kuuluville kouluille, ja se toteutettiin sähköisenä kyselynä. Tutkimus on määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus, jossa käytettiin strukturoitua kyselyä eli lomakehaastattelua. Kysymykset esitettiin kaikille vastaajille samassa järjestyksessä, ja jokainen vastaaja valitsi itselleen sopivimman vaihtoehdon. Lisäksi lomakkeessa oli muutama avoin kysymys, johon vastaaja sai itse muotoilla vastauksen, ja nämä kysymykset sain käsiteltyä kvalitatiivisesti. Jyväskylän kulttuuriaitta tulee käyttämään työtä pohjana kehittäessään tulevaa Taide opetuksessa -työpajaa.
Tutkimus osoitti, että opettajat tiedostavat mediakasvatuksen tärkeyden ja ennen kaikkea kriittisen otteen median käsittelyssä ja tekemisessä. Mediakasvatusta oli toteutettu osana kuvataideopetusta sekä mediaa analysoimalla että itse tekemällä. Ongelmana pidetään mediakasvatuksen vähäisyyttä osana opettajankoulutusta – jatko- ja täydennyskoulutukselle olisi kysyntää. Samaten koulujen laitteistoja toivottaisiin kehitettävän. Tämä osoittaa, että vinkkejä ja oppimateriaaleja mediakasvatuksen toteutukselle kaivataan, sillä sitä voidaan toteuttaa ilman laitteitakin.