Laadunhallinnan dokumentointi tilitoimistolle : Case:Esmo Economia Oy
Lämsä-Väisänen, Riitta (2012)
Lämsä-Väisänen, Riitta
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203213637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203213637
Tiivistelmä
Lämsä-Väisänen, Riitta. 2012. Laadunhallinnan dokumentointi tilitoimistolle. Case: Esmo Economia Oy. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Tornio. Sivuja 32. Liite 1 kpl.
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa tilitoimiston työskentelytavat sekä dokumen-toida yrityksen toimintatavat niin, että opinnäytetyön tuloksena syntyy tilitoimiston sisäinen toimintakäsikirja ja kirjanpitäjien työtä ohjaavia lomakkeita ja ohjeistuksia. Käsikirja tulee toimimaan myös osana konsernin yhteistä laadunhallintajärjestelmää.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö ja olen toteuttanut sen kvalitatiivisena tutkimuksena. Raportin kirjoittamisessa olen käyttänyt teorian ja toiminnallisen kirjoittamisen vuorottelua ja tietolähteinä toimivat Taloushallintoliiton jäsentoimistoilleen laatimat ohjeistukset sekä muut laadunhallintaan liittyvät dokumentit. Lisäksi omilla havainnoillani on ollut tärkeä merkitys opinnäytetyötä tehdessä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Taloushallintopalveluiden käsikirja, joka kuvaa toimeksiantajan toimintatapoja ja yrityskulttuuria. Käsikirjan lisäksi syntyneet, uudet toimintaa ohjaavat ohjeistukset, lomakkeet ja Kirjanpitäjän työpöytä auttavat kirjapitäjiä jokapäiväisissä työtehtävissä. Ne helpottavat myös lomituksissa ja auttavat uusia työtekijöitä omaksumaan yrityksen sisäiset toimintatavat.
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa tilitoimiston työskentelytavat sekä dokumen-toida yrityksen toimintatavat niin, että opinnäytetyön tuloksena syntyy tilitoimiston sisäinen toimintakäsikirja ja kirjanpitäjien työtä ohjaavia lomakkeita ja ohjeistuksia. Käsikirja tulee toimimaan myös osana konsernin yhteistä laadunhallintajärjestelmää.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö ja olen toteuttanut sen kvalitatiivisena tutkimuksena. Raportin kirjoittamisessa olen käyttänyt teorian ja toiminnallisen kirjoittamisen vuorottelua ja tietolähteinä toimivat Taloushallintoliiton jäsentoimistoilleen laatimat ohjeistukset sekä muut laadunhallintaan liittyvät dokumentit. Lisäksi omilla havainnoillani on ollut tärkeä merkitys opinnäytetyötä tehdessä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Taloushallintopalveluiden käsikirja, joka kuvaa toimeksiantajan toimintatapoja ja yrityskulttuuria. Käsikirjan lisäksi syntyneet, uudet toimintaa ohjaavat ohjeistukset, lomakkeet ja Kirjanpitäjän työpöytä auttavat kirjapitäjiä jokapäiväisissä työtehtävissä. Ne helpottavat myös lomituksissa ja auttavat uusia työtekijöitä omaksumaan yrityksen sisäiset toimintatavat.