Ohjattujen liikuntapalveluiden tiedottaminen ja markkinointi Jyväskylän liikuntapalvelukeskuksessa
Virta, Tiina (2008)
Virta, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906294063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906294063
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin Jyväskylän liikuntapalvelukeskuksen ohjattuja liikuntapalveluja tunnetaan, ja sen perusteella miettiä, kuinka niiden markkinointia voisi tehostaa. Markkinoinnin tehostamisen pohjalla ovat teoriatieto liikuntapalveluiden ominaisuuksista ja markkinoinnin kilpailukeinoista. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena, jonka pohjana käytettiin kyselylomaketta. Haastattelun aikana selvitettiin, kuinka vastaajat tuntevat liikuntapalvelukeskuksen palveluja ja mitkä asiat vaikuttavat liikuntapaikan valintaan. Haastattelut suoritettiin markettien auloissa sekä ostoskeskuksessa, joissa vastaajia valittiin satunnaisesti. Vastauksia saatiin 36. Tämän lisäksi haastateltiin syvemmin teemahaastatteluna kahta liikuntapalvelukeskuksen markkinoinnin parissa työskentelevää henkilöä Tutkimuksen tulokset osoittivat, että puolet vastaajista ei tuntenut liikuntapalvelukeskuksen palveluja ja vielä pienempi joukko tiesi ohjatuista liikuntapalveluista. Tärkeimmiksi tekijöiksi liikuntapaikan valinnassa osoittautuivat henkilökunnan ammattitaito, liikuntapaikan sijainti sekä palvelun hinta. Vastaajat kertoivat internetin olevan heille mieluisin kanava, josta etsiä tietoa liikuntapalveluista. Tulokset osoittivat, että liikuntapalvelukeskuksen tunnettuutta pitäisi lisätä. Tunnettuuden lisäämisen ja markkinoinnin suunnittelun apuna toimivat tutkimustulokset, joiden avulla markkinointia voidaan suunnata kanaviin, joista kuntalaisia tavoittaa sekä mitä asioita heille kannattaa korostaa.