SeaLife Helsinki Oy:n sisäiset prosessit ja niiden vaikutus elämyksen tuottamiseen
Gustafsson, Jenna (2012)
Gustafsson, Jenna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203163505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203163505
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustutaan SeaLife Helsinki Oy:n rekrytointi- sekä perehdytysprosesseihin. Tavoitteena on selvittää, miten kyseiset prosessit tällä hetkellä toimivat ja miten niitä voitaisiin parantaa, jotta asiakkaille voitaisiin tarjota entistä parempia elä-myksiä. Merimaailmana toimiva SeaLife Helsinki haluaa tarjota kävijöilleen tietoa me-renalaisesta elämästä ja sen kaloista. Elämys on erittäin tärkeä osa SeaLife Helsingin toimintaa, ja sen merkitys korostuu entisestään lähitulevaisuudessa. Työ on toteutettu toimeksiantona SeaLife Helsinki Oy:lle heidän toiveidensa mukaisesti.
Tutkimuksen teoriaperusta koostuu kahdesta teemasta; yritystoimintaan liittyvistä prosesseista sekä elämyksistä. Prosessi on sarja erilaisia toimenpiteitä ja niihin tarvittavia resursseja, toisin sanoen yrityksen toiminnan kokonaisuus. Yrityksen sisäisillä prosesseilla, rekrytoinnilla ja perehdytyksellä on suuri merkitys yrityksen lisäarvon tuottami-seen. Niiden avulla asiakkaille voidaan tuottaa entistä parempi kokemus eli mieleenpainuva, unohtumaton ja muistijäljen jättävä yksilöllinen elämys.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista otetta, mikä on mahdollistanut tutkimusongelman laajan analysoinnin. Itse tutkimus toteutettiin haastattelemalla seitsemää SeaLife Helsingin osa-aikaista työntekijää haastattelurungon mukaisesti. Hieman eri näkökulmaa tutkimukseen tuo myös kolmen esimiesasemassa olevan henkilön haastattelutulokset. Haastattelut toteutettiin 4.-5.12.2011 välisenä aikana.
Elämys tulee tulevaisuudessa mahdollisesti näkymään SeaLifen toiminnassa enemmän erilaisten roolihahmojen kautta. Rekrytointi onkin tärkeä suunnitella vaadittava näyttelemisen taito mielessä pitäen. Uusia työntekijöitä voidaan hakea suoraan Teatterikorkeakoulusta tai teatteritoiminnan kautta. Perehdytyksessä olisi tärkeää korostaa entisestään elämyksellisyyttä ja järjestää kattava elämyksiin liittyvä koulutus myös vanhoille työntekijöille. Elämys olisi tärkeää avata kaikille käsitteenä, sekä käydä läpi mahdollisesti elämyksen eri ulottuvuuksia. Tärkeää on myös, että työntekijät tietävät millaisia elämyksiä heidän odotetaan tuottavan. Elämyksen laadun jatkuva tarkkailu on tärkeää, jotta asiakkaille voidaan tuottaa mahdollisimman laadukkaita elämyksiä.
Tutkimuksen teoriaperusta koostuu kahdesta teemasta; yritystoimintaan liittyvistä prosesseista sekä elämyksistä. Prosessi on sarja erilaisia toimenpiteitä ja niihin tarvittavia resursseja, toisin sanoen yrityksen toiminnan kokonaisuus. Yrityksen sisäisillä prosesseilla, rekrytoinnilla ja perehdytyksellä on suuri merkitys yrityksen lisäarvon tuottami-seen. Niiden avulla asiakkaille voidaan tuottaa entistä parempi kokemus eli mieleenpainuva, unohtumaton ja muistijäljen jättävä yksilöllinen elämys.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista otetta, mikä on mahdollistanut tutkimusongelman laajan analysoinnin. Itse tutkimus toteutettiin haastattelemalla seitsemää SeaLife Helsingin osa-aikaista työntekijää haastattelurungon mukaisesti. Hieman eri näkökulmaa tutkimukseen tuo myös kolmen esimiesasemassa olevan henkilön haastattelutulokset. Haastattelut toteutettiin 4.-5.12.2011 välisenä aikana.
Elämys tulee tulevaisuudessa mahdollisesti näkymään SeaLifen toiminnassa enemmän erilaisten roolihahmojen kautta. Rekrytointi onkin tärkeä suunnitella vaadittava näyttelemisen taito mielessä pitäen. Uusia työntekijöitä voidaan hakea suoraan Teatterikorkeakoulusta tai teatteritoiminnan kautta. Perehdytyksessä olisi tärkeää korostaa entisestään elämyksellisyyttä ja järjestää kattava elämyksiin liittyvä koulutus myös vanhoille työntekijöille. Elämys olisi tärkeää avata kaikille käsitteenä, sekä käydä läpi mahdollisesti elämyksen eri ulottuvuuksia. Tärkeää on myös, että työntekijät tietävät millaisia elämyksiä heidän odotetaan tuottavan. Elämyksen laadun jatkuva tarkkailu on tärkeää, jotta asiakkaille voidaan tuottaa mahdollisimman laadukkaita elämyksiä.