3D-pelin kentän suunnittelu ja toteutus
Sepponen, Antti (2012)
Sepponen, Antti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203153456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203153456
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käydään läpi videopelien kenttäsuunnittelua ja kentän toteutusta käytännössä. Kenttäsuunnittelijan tarkoituksena on yhdistää pelin eri osa-alueet, pelattavuus, äänet ja kuva yhdeksi toimivaksi kokonaisuudeksi. Työssä selvitetään mitä nykypäivän kenttäsuunnittelu käsittää ja millainen työnkuva kenttäsuunnittelijalla on sekä millaista osaamista nykyisin vaaditaan. Lisäksi käsitellään lyhyesti kenttäsuunnittelun historiaa, videopeleissä käytettävää teknologiaa, pelattavuutta sekä videopelikentän suunnittelua ja rakentamista käytännön avulla.
Kenttäsuunnittelu käsitteen laajudesta johtuen koko aihealuetta ei voi sisällyttää yhteen opinnäytetyöhön. Siksi kenttäsuunnittelun pääasiat on pyritty esittämään yleisella tasolla, jotta teoriaa voisi soveltaa mahdollisimman laajasti erilaisiin peleihin. Tarkemmin työssä tutkitaan pelattavuutta ja pelaajan ohjausta, ja miten ne vaikuttavat kenttäsuunnitteluun.
Menetelmänä käytettiin eri tietolähteisiin perehtymistä. Löydetyn tiedon perusteella kuvattiin mitä kenttäsuunnittelu on ja mitä siinä olisi hyvä ottaa huomioon esittelemällä löydetyn tiedon perusteella esimerkkiratkaisuja sekä CASE-osiossa rakennetun esimerkkikentän avulla.
Case-osiossa rakennettiin kenttä Doom Builder -ohjelmalla. Kenttä on rakennettu käyttämällä hyödyksi työssä esiteltyä teoriaa. Kentän toteutus onnistui odotusten mukaisesti ilman suurempia ongelmia.
Kenttäsuunnittelu käsitteen laajudesta johtuen koko aihealuetta ei voi sisällyttää yhteen opinnäytetyöhön. Siksi kenttäsuunnittelun pääasiat on pyritty esittämään yleisella tasolla, jotta teoriaa voisi soveltaa mahdollisimman laajasti erilaisiin peleihin. Tarkemmin työssä tutkitaan pelattavuutta ja pelaajan ohjausta, ja miten ne vaikuttavat kenttäsuunnitteluun.
Menetelmänä käytettiin eri tietolähteisiin perehtymistä. Löydetyn tiedon perusteella kuvattiin mitä kenttäsuunnittelu on ja mitä siinä olisi hyvä ottaa huomioon esittelemällä löydetyn tiedon perusteella esimerkkiratkaisuja sekä CASE-osiossa rakennetun esimerkkikentän avulla.
Case-osiossa rakennettiin kenttä Doom Builder -ohjelmalla. Kenttä on rakennettu käyttämällä hyödyksi työssä esiteltyä teoriaa. Kentän toteutus onnistui odotusten mukaisesti ilman suurempia ongelmia.