Koulutervedenhoitajan keinot auttaa sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivää yläkoululaista
Koivisto, Silja; Hirvelä, Niina (2012)
Koivisto, Silja
Hirvelä, Niina
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203062881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203062881
Tiivistelmä
Nuorten mielenterveysongelmien ohella myös sosiaalisten tilanteiden pelko on lisääntynyt väestössämme. Suomalaisista 10–15% sairastaa sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Yhteiskunnalla on huoli nuortemme mielenterveydestä, mutta sosiaalisten tilanteiden pelkoon ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota. Kouluterveydenhoitajalla terveyden edistäjänä on iso rooli nuorten sosiaalisten tilanteiden pelon tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kouluterveydenhoitajien keinoja auttaa sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivää yläkoululaista. Tavoitteena oli edistää nuorten sosiaalisten tilanteiden pelon tunnistamista ja aikaista hoitoon pääsemistä. Opinnäytetyö tehtiin yläkoulun terveydenhoitajien työn tueksi.
Aihe syntyi työelämän tarpeita tukevaksi. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä haastatellen neljää yläkoulun kouluterveydenhoitajaa, jotka työskentelevät Pohjanmaan maakunnissa. Aineiston analysointi toteutettiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimusmateriaalin perusteella kouluterveydenhoitajilla on keinoja tunnistaa ja auttaa sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivää yläkoululaista. Tunnistamisessa kouluterveydenhoitajaa auttaa tieto sosiaalisten tilanteiden pelosta, tunneäly, kyky ottaa vaikeitakin asioita puheeksi sekä tiedonhankinta- ja tietotekniset taidot. Terveyskeskustelu ja kirjaaminen ovat myös osa tunnistamista.
Keskustelu, puuttuminen ja tilanteen kartoitus ovat kouluterveydenhoitajien keinoja auttaa sairaudesta kärsivää yläkoululaista. Ajan varaaminen, tiedon haku sekä kannustus ja ohjaus ovat tärkeitä keinoja auttaa nuorta. Lisäksi tarvitaan yhteistyötä vanhempien, opettajien ja muiden ammattilaisten kanssa yläkoululaisen auttamisessa ja jatkohoitoon ohjaamisessa. Sosiaalisten tilanteiden pelko vaikuttaa pitkälle yläkoulualaisen tulevaisuuteen. Sairaus voi johtaa syrjäytymiseen, työkyvyttömyyteen ja jopa itsemurhiin, joten varhainen puuttuminen ja hoitoon ohjaaminen on tärkeää kouluterveydenhuollossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kouluterveydenhoitajien keinoja auttaa sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivää yläkoululaista. Tavoitteena oli edistää nuorten sosiaalisten tilanteiden pelon tunnistamista ja aikaista hoitoon pääsemistä. Opinnäytetyö tehtiin yläkoulun terveydenhoitajien työn tueksi.
Aihe syntyi työelämän tarpeita tukevaksi. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä haastatellen neljää yläkoulun kouluterveydenhoitajaa, jotka työskentelevät Pohjanmaan maakunnissa. Aineiston analysointi toteutettiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimusmateriaalin perusteella kouluterveydenhoitajilla on keinoja tunnistaa ja auttaa sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivää yläkoululaista. Tunnistamisessa kouluterveydenhoitajaa auttaa tieto sosiaalisten tilanteiden pelosta, tunneäly, kyky ottaa vaikeitakin asioita puheeksi sekä tiedonhankinta- ja tietotekniset taidot. Terveyskeskustelu ja kirjaaminen ovat myös osa tunnistamista.
Keskustelu, puuttuminen ja tilanteen kartoitus ovat kouluterveydenhoitajien keinoja auttaa sairaudesta kärsivää yläkoululaista. Ajan varaaminen, tiedon haku sekä kannustus ja ohjaus ovat tärkeitä keinoja auttaa nuorta. Lisäksi tarvitaan yhteistyötä vanhempien, opettajien ja muiden ammattilaisten kanssa yläkoululaisen auttamisessa ja jatkohoitoon ohjaamisessa. Sosiaalisten tilanteiden pelko vaikuttaa pitkälle yläkoulualaisen tulevaisuuteen. Sairaus voi johtaa syrjäytymiseen, työkyvyttömyyteen ja jopa itsemurhiin, joten varhainen puuttuminen ja hoitoon ohjaaminen on tärkeää kouluterveydenhuollossa.