Palvelevan johtamisen nykytila eri sukupolvien kokemana
Jokinen, Jani (2021)
Jokinen, Jani
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102112238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102112238
Tiivistelmä
Palveleva johtaminen on vielä tuore johtamisen väline työelämässä. Palveleva johtaminen perustuu Robert K. Greenleaftin filosofiaan palvella työntekijöitä ja asettaa organisaation etu oman edun edelle. Tutkimuksella selvitettiin Feelia Oy:n työntekijöiden palvelevan joh- tamisen nykytilaa eri sukupolvien kokemana. Tutkimuksella pyrittiin löytämään sukupol- vien välisiä eroja palvelevassa johtamisessa ja parantamaan yrityksen johtamista tulevai- suudessa.
Tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua aineiston keräämiseen. Jokaisesta sukupol- vesta haastateltiin kahta edustajaa. Sukupolvet jaoteltiin baby boomers- sukupolveen (1946-1964 syntyneet), X-sukupolveen (1965-1976 syntyneet), Y-sukupolveen (1977-1997 syntyneet) ja Z-sukupolveen (1998-). Aineistosta etsittiin sisällönanalyysillä palvelevan joh- tamisen eri osa-alueiden viittauksia, joita vertailtiin eri sukupolvien välillä.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että palveleva johtaminen koetaan hyvin eri tavoin sukupol- vien välillä. Palvelevan johtamisen eri osa-alueet korostuivat hyvin eri tavoin sukupolvien välillä. Yleisesti voidaan todeta, että kaikki sukupolvet painottivat palvelevassa johtami- sessa suunnan näyttämistä ja aitoutta. Vähiten palvelevan johtamisen osa-alueista esiintyi voimaannuttamista ja anteeksiantoa.
Johtopäätöksenä on, että eri sukupolvet painottavat palvelevassa johtamisessa eri osa-alu- eita. Yhtäläisyyksiä löytyi joidenkin sukupolvien välillä, mutta yhteisiä osa-alueita vain muu- tamia. Aiemmissa palvelevan johtamisen tutkimuksissa on noussut esille voimaannuttami- nen, vastuuttaminen ja suunnan näyttäminen, jotka tukevan tämän tutkimuksen tuloksia. Työyhteisöt voivat vaikuttaa eri sukupolvien yksilöllisempään johtamiseen palvelevan joh- tamisen kontekstissa.
Tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua aineiston keräämiseen. Jokaisesta sukupol- vesta haastateltiin kahta edustajaa. Sukupolvet jaoteltiin baby boomers- sukupolveen (1946-1964 syntyneet), X-sukupolveen (1965-1976 syntyneet), Y-sukupolveen (1977-1997 syntyneet) ja Z-sukupolveen (1998-). Aineistosta etsittiin sisällönanalyysillä palvelevan joh- tamisen eri osa-alueiden viittauksia, joita vertailtiin eri sukupolvien välillä.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että palveleva johtaminen koetaan hyvin eri tavoin sukupol- vien välillä. Palvelevan johtamisen eri osa-alueet korostuivat hyvin eri tavoin sukupolvien välillä. Yleisesti voidaan todeta, että kaikki sukupolvet painottivat palvelevassa johtami- sessa suunnan näyttämistä ja aitoutta. Vähiten palvelevan johtamisen osa-alueista esiintyi voimaannuttamista ja anteeksiantoa.
Johtopäätöksenä on, että eri sukupolvet painottavat palvelevassa johtamisessa eri osa-alu- eita. Yhtäläisyyksiä löytyi joidenkin sukupolvien välillä, mutta yhteisiä osa-alueita vain muu- tamia. Aiemmissa palvelevan johtamisen tutkimuksissa on noussut esille voimaannuttami- nen, vastuuttaminen ja suunnan näyttäminen, jotka tukevan tämän tutkimuksen tuloksia. Työyhteisöt voivat vaikuttaa eri sukupolvien yksilöllisempään johtamiseen palvelevan joh- tamisen kontekstissa.