Verkkokauppa Venäjälle
Moisio, Satu (2012)
Moisio, Satu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061968
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Venäjälle suuntautuvan verkkokaupan keskeisiä kysymyksiä ja toteutustapoja. Lisäksi opinnäytetyössä toteutettiin asiakaskysely KappAhl Oy:n Lappeenrannan myymälässä KappAhl -club Tax freen jäsenille, eli yrityksen venäläisille kanta-asiakkaille. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tärkeimmät lait, määräykset ja käytännöt, joita Venäjälle suuntautuvaa verkkokauppaa suunnittelevan yrityksen tulisi tietää, sekä ratkaisuehdotuksia käytännön toteutukseen. Asiakaskyselyn tärkeimpänä tavoitteena oli selvittää venäläisten kanta-asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja asiakastyytyväisyyttä sekä selvittää heidän verkko-ostokäyttäytymistään.
Teoriaosuuden aineisto kerättiin alan tutkimuksia, kirjallisuutta, artikkeleita ja Internetlähteitä hyödyntäen. Lisäksi toteutettiin sähköpostihaastattelu Suomalais-Venäläisen kauppakamarin Lappeenrannan toimipisteen kansainvälistyvän liiketoiminnan asiantuntijalle Anne Alholle. Sähköpostin välityksellä tietoa saatiin myös MarkIvest Oy:n toimitusjohtajalta Pekka Peltoselta.
Asiakastutkimuksen keinoksi valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimus toteutettiin Lappeenrannan KappAhl -myymälässä kyselytutkimuksena niin, että kun clubin asiakas vastasi kyselyyn tehdessään ostoksia myymälässä. Kyselyssä asiakkaat vastasivat ensin monivalintakysymyksiin ja tämän jälkeen yhteen avokysymykseen, jossa he saivat kertoa kehitysehdotuksiaan tai antaa palautetta.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kerättyä paketti tärkeää perustietoa, joita Venäjälle suuntautuvaa verkkokauppaa harkitsevan yrityksen olisi tärkeää ottaa huomioon. Kyselytutkimuksen tuloksena saatiin kattava otos vastauksia ja tärkeää tietoa KappAhl Oy:lle, jota se voi hyödyntää club Tax freen ja venäläisten asiakkaiden palvelun kehittämistyössä.
Teoriaosuuden aineisto kerättiin alan tutkimuksia, kirjallisuutta, artikkeleita ja Internetlähteitä hyödyntäen. Lisäksi toteutettiin sähköpostihaastattelu Suomalais-Venäläisen kauppakamarin Lappeenrannan toimipisteen kansainvälistyvän liiketoiminnan asiantuntijalle Anne Alholle. Sähköpostin välityksellä tietoa saatiin myös MarkIvest Oy:n toimitusjohtajalta Pekka Peltoselta.
Asiakastutkimuksen keinoksi valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimus toteutettiin Lappeenrannan KappAhl -myymälässä kyselytutkimuksena niin, että kun clubin asiakas vastasi kyselyyn tehdessään ostoksia myymälässä. Kyselyssä asiakkaat vastasivat ensin monivalintakysymyksiin ja tämän jälkeen yhteen avokysymykseen, jossa he saivat kertoa kehitysehdotuksiaan tai antaa palautetta.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kerättyä paketti tärkeää perustietoa, joita Venäjälle suuntautuvaa verkkokauppaa harkitsevan yrityksen olisi tärkeää ottaa huomioon. Kyselytutkimuksen tuloksena saatiin kattava otos vastauksia ja tärkeää tietoa KappAhl Oy:lle, jota se voi hyödyntää club Tax freen ja venäläisten asiakkaiden palvelun kehittämistyössä.