Kansainvälisen yrityksen uudelleen asemoituminen markkinoille : case Stala Oy
Karawatski, Marina (2012)
Karawatski, Marina
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093184
Tiivistelmä
Tämä tutkimus selvittää, mitä markkinoinnin osa-alueita yrityksen pitää parantaa, jotta se voi uudelleen asemoitua markkinoilla. Yrityksen uudelleen asemoitumisessa pitää ottaa huomioon markkinointimix sekä yrityksen strategia. Tutkimuksessa käsitellään myös venäläisten asiakkaiden maksuehtoja. Aihe opinnäytetyölle tuli case-yritys Stala Oy:ltä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus. Aineistoa tutkimukseen on haettu kansainvälistä markkinointia käsittelevästä kirjallisuudesta, kilpailija-analyysistä sekä tehty maa-analyysi Venäjästä. Teoriassa paneudutaan markkinointi mixiin ja kansainvälisen kaupan maksuehtoihin. Maa-analyysissä käydään läpi Venäjää markkinana ja syvennytään toimialaan ja mahdolliseen asiakas-kohderyhmään.
Tutkimuksen empiirinen osa käsittelee case-yritys Stala Oy:n Venäjän vientiä, strategiaa sekä markkinointiviestintää. Empiirisen osuuden lopussa esitetään yritykselle kehitysehdotuksia, jotta toiminta saataisiin sujuvammaksi. Tutkimuksen empiiriseen osaan on saatu tietoa yrityksen omilta internetsivuilta ja Venäjän myyntipäällikölle suoritetusta teemahaastattelusta.
Opinnäytteen tuloksista käy ilmi, että yrityksen sopimuskäytäntöjä tulisi tarkentaa maksuehtojen osalta sekä toiminnan yleisen sujuvuuden suhteen. Samoin selkeän myyntistrategian puuttuminen on haitannut tuotteen myyntiä ja mainontaa. Tarkasti laaditut sopimukset ja selkeä linja strategiassa edesauttavat yrityksen vientiä ja myynnin kehitystä markkinoilla.
Tulevissa opinnäytetöissä voidaan tutkia samaa aihetta kvantitatiivisesta näkökulmasta, esimerkiksi kuinka paljon myynti voi kasvaa toimenpiteiden muututtua sekä kuinka paljon markkinointikustannukset lisääntyivät. Samaa aihetta voidaan myös käsitellä eri markkina-alueelta ja eri tuotteen näkökulmasta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus. Aineistoa tutkimukseen on haettu kansainvälistä markkinointia käsittelevästä kirjallisuudesta, kilpailija-analyysistä sekä tehty maa-analyysi Venäjästä. Teoriassa paneudutaan markkinointi mixiin ja kansainvälisen kaupan maksuehtoihin. Maa-analyysissä käydään läpi Venäjää markkinana ja syvennytään toimialaan ja mahdolliseen asiakas-kohderyhmään.
Tutkimuksen empiirinen osa käsittelee case-yritys Stala Oy:n Venäjän vientiä, strategiaa sekä markkinointiviestintää. Empiirisen osuuden lopussa esitetään yritykselle kehitysehdotuksia, jotta toiminta saataisiin sujuvammaksi. Tutkimuksen empiiriseen osaan on saatu tietoa yrityksen omilta internetsivuilta ja Venäjän myyntipäällikölle suoritetusta teemahaastattelusta.
Opinnäytteen tuloksista käy ilmi, että yrityksen sopimuskäytäntöjä tulisi tarkentaa maksuehtojen osalta sekä toiminnan yleisen sujuvuuden suhteen. Samoin selkeän myyntistrategian puuttuminen on haitannut tuotteen myyntiä ja mainontaa. Tarkasti laaditut sopimukset ja selkeä linja strategiassa edesauttavat yrityksen vientiä ja myynnin kehitystä markkinoilla.
Tulevissa opinnäytetöissä voidaan tutkia samaa aihetta kvantitatiivisesta näkökulmasta, esimerkiksi kuinka paljon myynti voi kasvaa toimenpiteiden muututtua sekä kuinka paljon markkinointikustannukset lisääntyivät. Samaa aihetta voidaan myös käsitellä eri markkina-alueelta ja eri tuotteen näkökulmasta.