Ekologisuus osana vaatetusalan markkinointia
Forsström, Riikka (2012)
Forsström, Riikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093156
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii ekologisuuden merkitystä osana vaatetusalan markkinointia. Työn tarkoituksena on lisäksi tarkastella vaatetusalan ekologisuutta, paneutua vaateyritysten ekologiseen markkinointiin käytännössä sekä tutkia ekologisuuden vaikutusta kuluttajien vaateostoihin. Tavoitteena on selvittää ekologisuuden painoarvo nykypäivän vaateyritysten markkinoinnissa ja kuinka tämä ekologinen markkinointi tavoittaa kuluttajat.
Työn teoreettinen osuus keskittyy markkinoinnin, erityisesti vihreän markkinoinnin ja muotimarkkinoinnin, sekä vaatetusalan yritystoimintaa koskettavien ekologisten aiheiden käsittelyyn. Teoreettista osuutta tarkastellaan ja tutkitaan ekologisesta näkökulmasta. Teoreettisen osuuden lähteet muodostuvat niin kirjallista kuin sähköisistä lähteistä.
Työn empiirinen osuus jakautuu kahteen tutkimusosuuteen. Ensimmäisen osuuden pöytälaatikkotutkimuksessa tarkastellaan kahden menestyvän vaateyrityksen, H&M:n ja Lindexin, ekologisen markkinoinnin toteutusta käytännössä. Toisen osuuden kvalitatiivinen tutkimus selvittää kuluttajien kiinnostusta ekologisia vaatteita kohtaan. Kuluttajatutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, joka mahdollisti perusteellisemmat vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että ekologisuus on kasvavassa määrin osana vaateyritysten liiketoimintaa ja markkinointia. Kuluttajatutkimuksen tulokset osoittavat kuluttajien olevan kiinnostuneita ekologisista vaatteista, mutta vaateyritysten ekologisen markkinoinnin ei koeta olevan vielä tarpeeksi näkyvää. Vaateyritysten tulisi ehdottomasti panostaa enemmän ekologiseen markkinointiin sekä ekologisiin tuotevalikoimiin, koska kysyntää selkeästi löytyy. Tarkemman ja laajemman ekologisen markkinointisuunnitelman toteuttamisesta olisi edellä käyville vaateyrityksille varmasti suurta hyötyä.
Työn teoreettinen osuus keskittyy markkinoinnin, erityisesti vihreän markkinoinnin ja muotimarkkinoinnin, sekä vaatetusalan yritystoimintaa koskettavien ekologisten aiheiden käsittelyyn. Teoreettista osuutta tarkastellaan ja tutkitaan ekologisesta näkökulmasta. Teoreettisen osuuden lähteet muodostuvat niin kirjallista kuin sähköisistä lähteistä.
Työn empiirinen osuus jakautuu kahteen tutkimusosuuteen. Ensimmäisen osuuden pöytälaatikkotutkimuksessa tarkastellaan kahden menestyvän vaateyrityksen, H&M:n ja Lindexin, ekologisen markkinoinnin toteutusta käytännössä. Toisen osuuden kvalitatiivinen tutkimus selvittää kuluttajien kiinnostusta ekologisia vaatteita kohtaan. Kuluttajatutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, joka mahdollisti perusteellisemmat vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että ekologisuus on kasvavassa määrin osana vaateyritysten liiketoimintaa ja markkinointia. Kuluttajatutkimuksen tulokset osoittavat kuluttajien olevan kiinnostuneita ekologisista vaatteista, mutta vaateyritysten ekologisen markkinoinnin ei koeta olevan vielä tarpeeksi näkyvää. Vaateyritysten tulisi ehdottomasti panostaa enemmän ekologiseen markkinointiin sekä ekologisiin tuotevalikoimiin, koska kysyntää selkeästi löytyy. Tarkemman ja laajemman ekologisen markkinointisuunnitelman toteuttamisesta olisi edellä käyville vaateyrityksille varmasti suurta hyötyä.