Markkinointiviestintäsuunnitelma
Raittila, Helena (2012)
Raittila, Helena
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093182
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli markkinointiviestinnän suunnitelman tekeminen eräälle maatilamatkailualan yritykselle. Opinnäytetyötä varten yrityksen palveluja käyttäneille asiakkaille tehtiin puhelinhaastattelu tai sähköpostikysely. Kohderyhmänä suunnitelmalle ja haastatteluille olivat yritysasiakkaat.
Haastattelussa ja kyselyssä tiedusteltiin, mistä asiakkaat ovat saaneet yrityksestä tietoa, mikä heitä palveluissa kiinnosti sekä millaiset olivat heidän odotuksensa ja mielipiteensä palveluista. Tämä tutkimus vastaa tutkimusongelmaan, joka oli: Mitä kanavia käyttäen tulevaisuudessa tulisi markkinoida yrityksen palveluja sekä mitä heidän tulisi korostaa.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu markkinointiviestinnän käsitteen määrittelystä, keinoista ja tavoitteista sekä markkinointiviestinnän suunnittelusta. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi myös puhelinhaastattelun ja sen kysymysten pohjaa.
Haastattelun avulla saatiin selville, mikä on yrityksen markkinointiviestinnän nykytila. Tulosten mukaan mainonta painottuu nettisivuihin ja kuulopuheisiin. Haastattelun vastausten perusteella saatiin lisää tietoa siitä, mitä kyseinen kohderyhmä eli yritysasiakkaat palveluilta odottaa ja miten he toivoisivat markkinointia kehitettävän. Samalla saatiin selville, mitä kanavia käyttäen tulevaisuudessa tulisi mainostaa, sekä mitä palveluja tulee korostaa markkinointiviestinnässä.
Haastattelun ja kyselyntulosten perusteella yritykselle tehtiin markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa yritykselle kehiteltiin markkinointiviestinnän tavoitteet, kohderyhmä, keinot, budjetointi sekä seurannan menetelmät. The aim of this thesis is to design a marketing communications plan for a company that works in the field of farm tourism. The method of gathering data was phone interviews or email questionnaires. The target group for the plan as well as the interviews and questionnaires were corporate clients.
In the interviews and questionnaires the interviewees were asked where they had received information about the company, what in the service they were interested in as well as what were their expectations and opinions of the service. The re-search problem of the thesis was the following: Which marketing channels should be used in the future to market the service and which aspects should be emphasized.
The theoretical framework composes of the definitions of marketing communica-tion, the means and objectives of marketing communication and marketing com-munication planning. The theoretical framework also includes theory on the inter-view and questions.
As a conclusion, the present state of the company’s marketing communication was determined. The results indicate that marketing communication focuses on its website and hearsay. The results also gave greater insight to what the target group wants from the service. They also gave clear indicators as to, which market-ing channels would be most beneficial to use in the future and which aspect should be emphasized.
On the basis of the interview a marketing communications plan was prepared for the case company. The marketing communications plan consists of the objectives of the marketing communications, its target market, communication methods, budget and follow up.
Haastattelussa ja kyselyssä tiedusteltiin, mistä asiakkaat ovat saaneet yrityksestä tietoa, mikä heitä palveluissa kiinnosti sekä millaiset olivat heidän odotuksensa ja mielipiteensä palveluista. Tämä tutkimus vastaa tutkimusongelmaan, joka oli: Mitä kanavia käyttäen tulevaisuudessa tulisi markkinoida yrityksen palveluja sekä mitä heidän tulisi korostaa.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu markkinointiviestinnän käsitteen määrittelystä, keinoista ja tavoitteista sekä markkinointiviestinnän suunnittelusta. Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi myös puhelinhaastattelun ja sen kysymysten pohjaa.
Haastattelun avulla saatiin selville, mikä on yrityksen markkinointiviestinnän nykytila. Tulosten mukaan mainonta painottuu nettisivuihin ja kuulopuheisiin. Haastattelun vastausten perusteella saatiin lisää tietoa siitä, mitä kyseinen kohderyhmä eli yritysasiakkaat palveluilta odottaa ja miten he toivoisivat markkinointia kehitettävän. Samalla saatiin selville, mitä kanavia käyttäen tulevaisuudessa tulisi mainostaa, sekä mitä palveluja tulee korostaa markkinointiviestinnässä.
Haastattelun ja kyselyntulosten perusteella yritykselle tehtiin markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa yritykselle kehiteltiin markkinointiviestinnän tavoitteet, kohderyhmä, keinot, budjetointi sekä seurannan menetelmät.
In the interviews and questionnaires the interviewees were asked where they had received information about the company, what in the service they were interested in as well as what were their expectations and opinions of the service. The re-search problem of the thesis was the following: Which marketing channels should be used in the future to market the service and which aspects should be emphasized.
The theoretical framework composes of the definitions of marketing communica-tion, the means and objectives of marketing communication and marketing com-munication planning. The theoretical framework also includes theory on the inter-view and questions.
As a conclusion, the present state of the company’s marketing communication was determined. The results indicate that marketing communication focuses on its website and hearsay. The results also gave greater insight to what the target group wants from the service. They also gave clear indicators as to, which market-ing channels would be most beneficial to use in the future and which aspect should be emphasized.
On the basis of the interview a marketing communications plan was prepared for the case company. The marketing communications plan consists of the objectives of the marketing communications, its target market, communication methods, budget and follow up.