Koira-avusteinen terapia ja sen terveysvaikutukset lasten ja nuorten kuntoutuksessa
Tiitola, Anna (2012)
Tiitola, Anna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202282616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202282616
Tiivistelmä
Koiran käyttö terveydenhuollon apuna on vähitellen lisääntymässä. Koira vaikuttaa meihin monella eri tavalla. Vuorovaikutus koiran kanssa laskee verenpainetta ja lisää hyvänolon hormoneita kehossamme. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä terveysvaikutuksia koiralla on koira-avusteisen terapian asiakkaisiin. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat lapset ja nuoret. Tarkoituksena oli myös selvittää miten koira-avusteinen terapia toimii käytännössä ja ketkä siitä hyötyvät. Tavoitteena oli kerätä tietoa koiran käytöstä terveydenhuollossa ja pohtia tapoja hyödyntää koiran mahdollisuuksia terveyden edistäjänä.
Teoriaosuudessa selvitetään lasten ja nuorten neurologisia ja psyykkisiä ongelmia, joihin koira-avusteisesta terapiasta voi olla apua sekä kuvataan terveydenhuollon varhaisen puuttumisen menetelmiä ja kuntoutusta. Jotta voisimme ymmärtää paremmin koiran merkitystä ja käyttöä terapiassa, selvitetään myös mistä koira on tullut, miksi meillä on koiria ja miten koira meihin vaikuttaa. Teoriaosuudessa käsitellään myös koira-avusteisen terapian teoriaa.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla koira-avusteisen terapian asiakkaille ja heidän vanhemmilleen. Lisäksi kyselylomake lähetettiin koira-avusteisen terapian ohjaajille. Tutkimukseen osallistui 12 lasta ja nuorta, seitsemän vanhempaa sekä yksi koira-avusteisen terapian ohjaaja. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineisto käsiteltiin sisällön analyysiä käyttäen.
Koira-avusteinen terapia soveltui erityisesti asiakkaille, joilla on vaikeuksia tunteiden säätelyssä tai sosiaalisissa tilanteissa. Koira sai aikaan lähes kaikissa lapsissa ja nuorissa positiivisia tunnetiloja. Vanhempien näkökulmasta koira kohotti lapsen itsetuntoa ja edisti vuorovaikutusta terapiatilanteessa. Koira vaikutti myös asiakkaan sosiaalisten taitojen kehittymiseen.
Teoriaosuudessa selvitetään lasten ja nuorten neurologisia ja psyykkisiä ongelmia, joihin koira-avusteisesta terapiasta voi olla apua sekä kuvataan terveydenhuollon varhaisen puuttumisen menetelmiä ja kuntoutusta. Jotta voisimme ymmärtää paremmin koiran merkitystä ja käyttöä terapiassa, selvitetään myös mistä koira on tullut, miksi meillä on koiria ja miten koira meihin vaikuttaa. Teoriaosuudessa käsitellään myös koira-avusteisen terapian teoriaa.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla koira-avusteisen terapian asiakkaille ja heidän vanhemmilleen. Lisäksi kyselylomake lähetettiin koira-avusteisen terapian ohjaajille. Tutkimukseen osallistui 12 lasta ja nuorta, seitsemän vanhempaa sekä yksi koira-avusteisen terapian ohjaaja. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineisto käsiteltiin sisällön analyysiä käyttäen.
Koira-avusteinen terapia soveltui erityisesti asiakkaille, joilla on vaikeuksia tunteiden säätelyssä tai sosiaalisissa tilanteissa. Koira sai aikaan lähes kaikissa lapsissa ja nuorissa positiivisia tunnetiloja. Vanhempien näkökulmasta koira kohotti lapsen itsetuntoa ja edisti vuorovaikutusta terapiatilanteessa. Koira vaikutti myös asiakkaan sosiaalisten taitojen kehittymiseen.