Yrittäjyyden myytit ja möröt : case: Yritystakomo Oy, Oulu
Merentie, Elisa (2012)
Merentie, Elisa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203123223
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitkä yrittäjyyden myytit ja möröt vaikuttavat aloittavan yrittäjän uskallukseen aloittaa yrittäjänä. Ilmiötä tarkastelin tapausyrityksen, Yritystakomo Oy:n kautta. Ovatko vuosia kestäneet yrittäjyyden myytit, uskomukset aiheellisia ja sovellettavissa tämän päivän aloittelevan yrittäjän ajatusmaailmaan? Aihe on valittu, koska yrittäjyydestä ja sen edistämisestä puhutaan paljon, myös sen helppoudesta, mutta siitä huolimatta yrittäjyysidea jää usein vain ideaksi, ilman lopullista yrittäjyyttä.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin Yritystakomo Oy:n takojien esitutkimuksen ja sen perusteella valittujen henkilöiden teemahaastattelujen kautta. Tutkimusmenetelmä noudatti sekä teoria- ja aineistolähtöistä menetelmää, kuten myös sisällönanalyysin osalta, palvellen ilmiön käsitteen ymmärtämistä ja selkeyttämistä. Tietoperusta johdattelee monipuolisesti tutkittavaan aiheeseen käyttämällä olemassa olevaa tietoa ja aikaisempia tutkimuksia, tutkimuksen empiiristä osaa tukien.
Tulosten mukaan aloittavan yrittäjän myytit ja möröt eivät ole kadonneet mihinkään, vaan jatkaen elämäänsä ja kertomuksiaan yrittäjyyden maailmassa saaden uusia muotoja liiketoimintamallien kehittyessä.Yrittäjyys on enemmän tapa ottaa vastuuta omasta elämästä ja löytää työuralle uusi muoto. Haasteelliseksi koettiin yhteiskunnan asettamat vaatimukset ja oikeiden instanssien löytyminen helpommin ja yrittäjää paremmin palvellen. Tutkimuksen tulokset ovat peilattavissa suoraan tapausyritykseen ja sen henkilöstöön. Tutkimustulokset ovat sovellettavissa samankaltaiseen organisaatioon, mutta on huomioitava, että jokaisella organisaatiolla on oma tapa toimia, historia ja arvomaailma.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan verrata aikaisempiin tutkimuksiin yrittäjyyden myyteistä ja saada niihin uutta ja täsmentävää tietoa tämän päivän yrittäjyyden alkavalla polulla. Yrittäjyyden takana on aina ihmisen henkilökohtaisia kokemuksia ja hänen oma suhtautuminen esiintyviin ilmiöihin. Yritystakomon takojat tuovat rohkeasti ja avoimesti esiin omia käsityksiään yrittäjästä, yrittäjyydestä ja niihin liittyvistä myyteistä ja möröistä antaen mahdollisuuden päästä tutustumaan heidän ajatustensa kautta mikä tai mitkä tekijät yrittäjyyden aloittamiseen vaikuttavat.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin Yritystakomo Oy:n takojien esitutkimuksen ja sen perusteella valittujen henkilöiden teemahaastattelujen kautta. Tutkimusmenetelmä noudatti sekä teoria- ja aineistolähtöistä menetelmää, kuten myös sisällönanalyysin osalta, palvellen ilmiön käsitteen ymmärtämistä ja selkeyttämistä. Tietoperusta johdattelee monipuolisesti tutkittavaan aiheeseen käyttämällä olemassa olevaa tietoa ja aikaisempia tutkimuksia, tutkimuksen empiiristä osaa tukien.
Tulosten mukaan aloittavan yrittäjän myytit ja möröt eivät ole kadonneet mihinkään, vaan jatkaen elämäänsä ja kertomuksiaan yrittäjyyden maailmassa saaden uusia muotoja liiketoimintamallien kehittyessä.Yrittäjyys on enemmän tapa ottaa vastuuta omasta elämästä ja löytää työuralle uusi muoto. Haasteelliseksi koettiin yhteiskunnan asettamat vaatimukset ja oikeiden instanssien löytyminen helpommin ja yrittäjää paremmin palvellen. Tutkimuksen tulokset ovat peilattavissa suoraan tapausyritykseen ja sen henkilöstöön. Tutkimustulokset ovat sovellettavissa samankaltaiseen organisaatioon, mutta on huomioitava, että jokaisella organisaatiolla on oma tapa toimia, historia ja arvomaailma.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan verrata aikaisempiin tutkimuksiin yrittäjyyden myyteistä ja saada niihin uutta ja täsmentävää tietoa tämän päivän yrittäjyyden alkavalla polulla. Yrittäjyyden takana on aina ihmisen henkilökohtaisia kokemuksia ja hänen oma suhtautuminen esiintyviin ilmiöihin. Yritystakomon takojat tuovat rohkeasti ja avoimesti esiin omia käsityksiään yrittäjästä, yrittäjyydestä ja niihin liittyvistä myyteistä ja möröistä antaen mahdollisuuden päästä tutustumaan heidän ajatustensa kautta mikä tai mitkä tekijät yrittäjyyden aloittamiseen vaikuttavat.