Videra Oy:n palveluiden vienti uuteen kohdemaahan : Case United States of America
Silvola, Jenni (2012)
Silvola, Jenni
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093162
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia ”ohjekirja–tyyppinen” listaus asioista, jotka toimeksiantajan tulisi ottaa huomioon uuden kohdemaan valinnassa ja sinne mentäessä. Työn toimeksiantajana toimi oululainen visuaaliseen kommunikaatioon erikoistunut yritys nimeltä Videra Oy. Teoriaosuudessa listattuja asioita hyväksikäyttäen tarkoituksena oli myös tehdä markkinakuvaus yritykselle Yhdysvaltojen markkinoista. Tämä opinnäytetyö tulee olemaan apuvälineenä Videra Oy:n tulevaisuuden kansainvälistymispäätöksiä tehtäessä.
Tutkimus toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena. Työn ensimmäinen osa käsittää teoreettisen viitekehyksen yritysten kansainvälistymisestä ja siihen tarvittavasta markkinatiedosta ja se on laadittu kirjallisuus- ja internetlähteitä käyttäen. Seuraavassa osassa on tarkempaa tietoa toimeksiantoyrityksestä ja etäneuvottelualasta, joka oli työn kirjoittajalle entuudestaan täysin tuntematon ala. Lopuksi näiden tietojen pohjalta on tehty tarkempi markkinatutkimus Yhdysvaltojen markkinoista kirja- ja internetlähteitä apuna käyttäen.
Markkinatutkimusta videoneuvottelualasta ja Yhdysvalloista tehtäessä saatiin selville, että ala on voimakkaassa kasvussa ja sen suurimmat markkinat sijaitsevat juuri Yhdysvalloissa. Kuitenkin alalla esiintyy myös voimakasta kilpailua, mikä vaikeuttaa yrityksen pääsyä markkinoille. Yritykselle ehdotettiin jatkotoimenpiteenä vielä syvemmän markkinatutkimuksen tekoa mahdollisesti haastattelujen ja kyselyjen avulla ja vierailemalla kohdemaassa.
Tutkimus toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena. Työn ensimmäinen osa käsittää teoreettisen viitekehyksen yritysten kansainvälistymisestä ja siihen tarvittavasta markkinatiedosta ja se on laadittu kirjallisuus- ja internetlähteitä käyttäen. Seuraavassa osassa on tarkempaa tietoa toimeksiantoyrityksestä ja etäneuvottelualasta, joka oli työn kirjoittajalle entuudestaan täysin tuntematon ala. Lopuksi näiden tietojen pohjalta on tehty tarkempi markkinatutkimus Yhdysvaltojen markkinoista kirja- ja internetlähteitä apuna käyttäen.
Markkinatutkimusta videoneuvottelualasta ja Yhdysvalloista tehtäessä saatiin selville, että ala on voimakkaassa kasvussa ja sen suurimmat markkinat sijaitsevat juuri Yhdysvalloissa. Kuitenkin alalla esiintyy myös voimakasta kilpailua, mikä vaikeuttaa yrityksen pääsyä markkinoille. Yritykselle ehdotettiin jatkotoimenpiteenä vielä syvemmän markkinatutkimuksen tekoa mahdollisesti haastattelujen ja kyselyjen avulla ja vierailemalla kohdemaassa.