OPISKELU, STRESSI, PARISUHDE -VOIKO SE TOIMIA?
Lähteenmäki, Tanja; Laine, Maija (2012)
Lähteenmäki, Tanja
Laine, Maija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203072948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203072948
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka paljon Kymenlaakson ammattikorkeakoulun opiskelijat käyttävät aikaa opiskeluun ja toisaalta työhön ja harrastuksiin. Opinnäytetyössä kartoitettiin, missä määrin opiskelijat kokivat stressiä ja mistä koettu stressi johtui. Kuormittumisen lisäksi kartoitettiin myös opiskelijoiden voimavaroja. Opinnäytetyössä tutkittiin myös, kuormittiko opiskelu parisuhdetta ja antoiko parisuhde voimavaroja opiskeluun.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla kevään 2011 aikana. Kysely toteutettiin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun yleisissä tenttitilaisuuksissa. Vastanneita opiskelijoita oli yhteensä 192. Vastaukset analysoitiin SPSS–tilasto-ohjelmalla.
Opinnäytetyön tulokset kertovat, että suuri osa opiskelijoista (44,5 %) koki hukkuvansa opiskeluun liittyvään työmäärään. Stressiä opiskelijoille aiheuttivat opiskelun aiheuttama työn paljous, muiden elämän osa-alueiden yhdistäminen opiskelun kanssa ja taloudelliset tekijät. Voimavaroiksi opiskelijat kokivat tärkeät ihmissuhteet, omat päämäärät ja vapaa-ajan. Myös parisuhde koettiin voimavaraksi. Parisuhteessa kumppanin kannustus, tuki ja apu olivat tärkeitä asioita opiskelun aikana. Osalla opiskelijoista (14,7 %) parisuhde oli päättynyt opiskeluaikana. Suurin osa (42,9 %) eronneista koki, ettei opiskelu vaikuttanut parisuhteen päättymiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla kevään 2011 aikana. Kysely toteutettiin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun yleisissä tenttitilaisuuksissa. Vastanneita opiskelijoita oli yhteensä 192. Vastaukset analysoitiin SPSS–tilasto-ohjelmalla.
Opinnäytetyön tulokset kertovat, että suuri osa opiskelijoista (44,5 %) koki hukkuvansa opiskeluun liittyvään työmäärään. Stressiä opiskelijoille aiheuttivat opiskelun aiheuttama työn paljous, muiden elämän osa-alueiden yhdistäminen opiskelun kanssa ja taloudelliset tekijät. Voimavaroiksi opiskelijat kokivat tärkeät ihmissuhteet, omat päämäärät ja vapaa-ajan. Myös parisuhde koettiin voimavaraksi. Parisuhteessa kumppanin kannustus, tuki ja apu olivat tärkeitä asioita opiskelun aikana. Osalla opiskelijoista (14,7 %) parisuhde oli päättynyt opiskeluaikana. Suurin osa (42,9 %) eronneista koki, ettei opiskelu vaikuttanut parisuhteen päättymiseen.