Kouluruokailun kehittäminen Etelä-Karjalan ammattiopistossa
Saira, Marjo (2012)
Saira, Marjo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202142192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202142192
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Etelä-Karjalan ammattiopiston opiskelijoiden tyytyväisyys kouluruokailuun. Tutkimuskohteena olivat tekniikan ja palvelualojen ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat, jotka ruokailivat opiskelijaravintola Samulissa Lappeenrannassa.
Tavoitteena oli, että tutkimuksen avulla saataisiin uusia kehitysideoita parantamaan opiskelijoiden kouluruokailukokemusta. Toimipisteessä ei ole aikaisemmin tehty vastaavanlaista tutkimusta kouluruokailu tyytyväisyydestä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantatiivista eli määrällistä tutkimusotetta. Tutkimusaineistoa kerättiin kyselylomakkeella 1,5 viikon ajan huhtikuussa 2011. Kohderyhmään kuului yhteensä 344 opiskelijaa, joista tekniikan alan opiskelijoita oli 209 ja palvelualan opiskelijoita 135.
Vastauksia saatiin yhteensä 151 kappaletta. Vastaajista 68 opiskelijaa oli tekniikan alalta ja 83 palvelualalta. Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksien perusteella ammattiopiston opiskelijat olivat melko tyytyväisiä opiskelijaravintolan Samulin toimintaan. Vastaajat arvioivat ruokailuympäristön sekä keittiöhenkilökunnan toiminnan varsin hyväksi. Kehityskohteiksi nousivat ruuan saannin nopeus ja ruuan ulkonäkö.
Opinnäytetyön yhtenä tuloksena luotiin asiakastyytyväisyyskyselylomake, jota voidaan muokata ja käyttää tulevissa asiakastyytyväisyys mittauksissa. Asiakastyytyväisyyttä tulee seurata säännöllisesti. Asiakaspalaute on toiminnan kehittämisen arvokkain työväline.
Tavoitteena oli, että tutkimuksen avulla saataisiin uusia kehitysideoita parantamaan opiskelijoiden kouluruokailukokemusta. Toimipisteessä ei ole aikaisemmin tehty vastaavanlaista tutkimusta kouluruokailu tyytyväisyydestä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantatiivista eli määrällistä tutkimusotetta. Tutkimusaineistoa kerättiin kyselylomakkeella 1,5 viikon ajan huhtikuussa 2011. Kohderyhmään kuului yhteensä 344 opiskelijaa, joista tekniikan alan opiskelijoita oli 209 ja palvelualan opiskelijoita 135.
Vastauksia saatiin yhteensä 151 kappaletta. Vastaajista 68 opiskelijaa oli tekniikan alalta ja 83 palvelualalta. Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksien perusteella ammattiopiston opiskelijat olivat melko tyytyväisiä opiskelijaravintolan Samulin toimintaan. Vastaajat arvioivat ruokailuympäristön sekä keittiöhenkilökunnan toiminnan varsin hyväksi. Kehityskohteiksi nousivat ruuan saannin nopeus ja ruuan ulkonäkö.
Opinnäytetyön yhtenä tuloksena luotiin asiakastyytyväisyyskyselylomake, jota voidaan muokata ja käyttää tulevissa asiakastyytyväisyys mittauksissa. Asiakastyytyväisyyttä tulee seurata säännöllisesti. Asiakaspalaute on toiminnan kehittämisen arvokkain työväline.