Kuljetusyritys Team Niinivirta ay:n asiakkuuksien kehittäminen
Kumpunen, Marjo (2012)
Kumpunen, Marjo
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203052796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203052796
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kuljetusyritys Team Niinivirta ay. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kahden elintarvikeyrityksen, Valio Oy:n ja HK Ruokatalo Oy:n, asiakassuhteen tila sekä kehittää näitä asiakassuhteita. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään keinot yhteistyön syventämiseksi näiden yritysten kanssa. Lisäksi tiedusteltiin, onko Team Niinivirran kuljetusosuutta mahdollista kasvattaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, jossa asiakkaita pyydettiin arvioimaan asiakassuhdetta, asiakastyytyväisyyttä ja kuljetuspalveluja sekä kertomaan omia kehitysehdotuksiaan. Tutkimusta ei voida pitää täysin luotettavana vähäisten vastausten vuoksi. Lisäksi joidenkin kyselyn kohtien väärinymmärtäminen ja vastausten puuttuminen heikentävät luotettavuutta.
Tutkimustulokset osoittivat, että Valion asiakassuhde oli pääosin kunnossa. Merkittävin kehityskohde oli kuitenkin tiedonkulun parantaminen. HK Ruokatalon asiakassuhteessa ei puolestaan ilmennyt mitään kehitettävää, vaan jatkotoimenpiteet vaativat vain lähinnä tarkkailua. Asiakassuhteen kehittämisen näkökulmasta Valio osoitti enemmän innostusta kuin HK Ruokatalo. Kumpikaan yritys ei kuitenkaan osoittanut välitöntä mielenkiintoa Team Niinivirran kuljetusosuuden kasvattamiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, jossa asiakkaita pyydettiin arvioimaan asiakassuhdetta, asiakastyytyväisyyttä ja kuljetuspalveluja sekä kertomaan omia kehitysehdotuksiaan. Tutkimusta ei voida pitää täysin luotettavana vähäisten vastausten vuoksi. Lisäksi joidenkin kyselyn kohtien väärinymmärtäminen ja vastausten puuttuminen heikentävät luotettavuutta.
Tutkimustulokset osoittivat, että Valion asiakassuhde oli pääosin kunnossa. Merkittävin kehityskohde oli kuitenkin tiedonkulun parantaminen. HK Ruokatalon asiakassuhteessa ei puolestaan ilmennyt mitään kehitettävää, vaan jatkotoimenpiteet vaativat vain lähinnä tarkkailua. Asiakassuhteen kehittämisen näkökulmasta Valio osoitti enemmän innostusta kuin HK Ruokatalo. Kumpikaan yritys ei kuitenkaan osoittanut välitöntä mielenkiintoa Team Niinivirran kuljetusosuuden kasvattamiseksi.