Palveluiden kehittäminen asiantuntijayrityksessä
Tikkanen, Niklas (2012)
Tikkanen, Niklas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202222416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202222416
Tiivistelmä
Asiantuntijapalveluja tarjoavissa yrityksissä on tyypillistä, että markkinointiosaaminen on nähty organisaatiossa täysin toissijaisena asiana. Suomessa on paljon pieniä asiantuntijapalveluja tarjoavia konsultointiyrityksiä, joiden toiminnan kannattavuus perustuu erityisosaamiseen sekä oman ydinliiketoiminnan vahvaan hallintaan. Erityisosaamisen vahvasta hallinnasta huolimatta näiden yritysten markkinointitoimintaan ja tuotteistamistyön suunnitteluun ei käytätä tarpeeksi resursseja.
Tämän opinnäytetyön kohdeyrityksenä on valmennuspalveluja tarjoava asiantuntijayritys. Työn tarkoitus on selvittää toimintatapoja kohdeyrityksen markkinointitoimien tehostamiseen, sekä kohdeyrityksen palveluiden parempaan tuotteistamiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan asiantuntijapalveluiden tuotteistamista, markkinointia ja digitaalista markkinointia.
Työhön liittyvänä tutkimuksena toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus ja sopivimmaksi haastattelumuodoksi muodostui teemahaastattelu. Tutkimuksen tavoitteena on auttaa kohdeyritystä tuotteistukseen ja markkinointiin liittyvässä suunnittelutyössä tarjoamalla teorian ja teemahaastattelun pohjalta laadittuja ehdotuksia yrityksen palveluiden kehittämiseen.
Tärkeimpinä työssä esille tulleina tuotteistamisen kehitysehdotuksina voidaan pitää palveluiden luokittelua pääryhmiin, palveluiden räätälöintiasteen vähentämistä sekä hinnoitteluperusteiden muuttamista. Markkinointitoimien kehitysehdotuksissa nousivat esille kysyntäpohjaisen ja tarjontapohjaisen myynnin suhde sekä markkinointityön säännöllisyys. Tutkimukseen liittyvänä jatkotutkimuksena voitaisiin toteuttaa kohdeyritykselle konkreettinen tuotteistus- ja markkinointisuunnitelma.
Tämän opinnäytetyön kohdeyrityksenä on valmennuspalveluja tarjoava asiantuntijayritys. Työn tarkoitus on selvittää toimintatapoja kohdeyrityksen markkinointitoimien tehostamiseen, sekä kohdeyrityksen palveluiden parempaan tuotteistamiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan asiantuntijapalveluiden tuotteistamista, markkinointia ja digitaalista markkinointia.
Työhön liittyvänä tutkimuksena toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus ja sopivimmaksi haastattelumuodoksi muodostui teemahaastattelu. Tutkimuksen tavoitteena on auttaa kohdeyritystä tuotteistukseen ja markkinointiin liittyvässä suunnittelutyössä tarjoamalla teorian ja teemahaastattelun pohjalta laadittuja ehdotuksia yrityksen palveluiden kehittämiseen.
Tärkeimpinä työssä esille tulleina tuotteistamisen kehitysehdotuksina voidaan pitää palveluiden luokittelua pääryhmiin, palveluiden räätälöintiasteen vähentämistä sekä hinnoitteluperusteiden muuttamista. Markkinointitoimien kehitysehdotuksissa nousivat esille kysyntäpohjaisen ja tarjontapohjaisen myynnin suhde sekä markkinointityön säännöllisyys. Tutkimukseen liittyvänä jatkotutkimuksena voitaisiin toteuttaa kohdeyritykselle konkreettinen tuotteistus- ja markkinointisuunnitelma.