Brändi ja sen vaikutus kuluttajan ostopäätökseen: Case Brabantia
Väyrynen, Heini (2012)
Väyrynen, Heini
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202172304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202172304
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään brändejä, niiden rakentamista, merkitystä kuluttajan ostopäätökseen sekä ostopäätösten taustalla vaikuttavia tekijöitä. Case-yrityksenä työssä tarkastallaan hollantilaista kotitaloustuotteiden valmistajaa Brabantiaa ja erityisesti työn empiirisessä osiossa tarkastellaan Brabantia Finland Oy:ta. Brändit ja brändäys ovat olleet viime vuosina paljon esillä, tarkasteltaessa niin kotimaassa kuin kansainvälisesti menestyneitä yrityksiä. Monia menestyneitä yrityksiä yhdistää panostaminen brändeihin ja monilla hyvin johdetuilla brändeillä on taustalla merkittävät panostukset markkinointiin ja markkinointitutkimuksiin. Tässä työssä käsitellään brändien merkitystä yrityksen liiketoiminnalle.
Työn tavoitteena on oppia ymmärtämään brändien merkitys yrityksen liiketoiminnalle ja se, kuinka vahvoja brändejä rakennetaan. Tätä pyritään osaltaan kuvaamaan kuluttajan ostotapahtuman yhteydessä tapahtuvan päätöksentekoprosessin kautta. Tavoitteena on myös selvittää, mikä on Brabantian brändin asema Suomessa tällä hetkellä ja kuinka tunnettu brändi on. Työn teoriaosuudessa on hyödynnetty alan brändikirjallisuutta sekä kuluttajan ostokäyttäytymistä koskevaa kirjallisuutta. Empiirinen osio toteutettiin kvantitatiivisellä mentelmällä lähettämällä sähköpostikysely Brabantian jälleenmyyjille Suomessa. Tutkimus toteutettiin joulukuussa 2011.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että yritykset näkevät brändätyillä tuotteilla olevan monia etuja brändäämättömiin tuotteisiin nähden. Erilaisilla markkinointiviestinnällisillä ratkaisuilla nähdään olevan suuri merkitys brändin menestykseen. Kuluttajien mielessä brändeillä nähdään olevan vahva asema ja yleisesti ottaen voidaan todeta, että kuluttajat ovat melko brändiuskollisia. Brabantian brändin asema Suomessa nähdään melko positiivisena ja brändiin liitetyt mielikuvat ovat myös positiivisia. Tutkimustulokset tosin osoittavat selkeästi sen, että Brabantian brändi ei ole vieläkään kovin tunnettu Suomessa, eivätkä suomalaiset kuluttajat tiedä Brabantian laajaa tuotevalikoimaa. Pääasiassa tunnetuimpia tuotteita Suomessa ovat edelleen Brabantian roska-astiat.
Työn tavoitteena on oppia ymmärtämään brändien merkitys yrityksen liiketoiminnalle ja se, kuinka vahvoja brändejä rakennetaan. Tätä pyritään osaltaan kuvaamaan kuluttajan ostotapahtuman yhteydessä tapahtuvan päätöksentekoprosessin kautta. Tavoitteena on myös selvittää, mikä on Brabantian brändin asema Suomessa tällä hetkellä ja kuinka tunnettu brändi on. Työn teoriaosuudessa on hyödynnetty alan brändikirjallisuutta sekä kuluttajan ostokäyttäytymistä koskevaa kirjallisuutta. Empiirinen osio toteutettiin kvantitatiivisellä mentelmällä lähettämällä sähköpostikysely Brabantian jälleenmyyjille Suomessa. Tutkimus toteutettiin joulukuussa 2011.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että yritykset näkevät brändätyillä tuotteilla olevan monia etuja brändäämättömiin tuotteisiin nähden. Erilaisilla markkinointiviestinnällisillä ratkaisuilla nähdään olevan suuri merkitys brändin menestykseen. Kuluttajien mielessä brändeillä nähdään olevan vahva asema ja yleisesti ottaen voidaan todeta, että kuluttajat ovat melko brändiuskollisia. Brabantian brändin asema Suomessa nähdään melko positiivisena ja brändiin liitetyt mielikuvat ovat myös positiivisia. Tutkimustulokset tosin osoittavat selkeästi sen, että Brabantian brändi ei ole vieläkään kovin tunnettu Suomessa, eivätkä suomalaiset kuluttajat tiedä Brabantian laajaa tuotevalikoimaa. Pääasiassa tunnetuimpia tuotteita Suomessa ovat edelleen Brabantian roska-astiat.