Hevosmäärän kartoittaminen oppilaitoksessa, Case: Harjun Oppimiskeskus Oy
Hulkkonen, Iina (2012)
Hulkkonen, Iina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202162269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202162269
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa toisen asteen hevosoppilaitoksen Harjun Oppimiskeskuksen hevosten määrän ja käytön suhdetta, sekä selvitellä mahdollisen ongelman ratkaisutapoja. Hevosmäärän tarve vaihtelee Harjussa eri vuodenaikoina, koska Harjun Oppimiskeskuksen vuosisuunnitelmasta 2011–2012 on tehty syksypainotteinen. Suunnitelman epätasaisuuden vuoksi syksyisin hevosia käytetään paljon, mutta keväällä hevosten tarve on vähäisempää. Tämä tekee hevosten käytöstä epätasaista. Epätasainen käyttö ei ole hevosen kannalta hyväksi, koska se aiheuttaa hevosille mm. rasitusperäisiä nivel-, jänne- ja hankosidevammoja.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluiden muodossa. Haastatteluun vastasi 11 hevosten kanssa työskentelevää henkilöä Harjun Oppimiskeskuksen henkilökunnasta. Haastattelun teema-alueet valittiin kolmeksi eri osa-alueeksi: hevosmäärä, hevosten käyttö ja hevosvalinnat. Niiden arveltiin tuovan parhaiten vastauksia tutkimuskysymykseen. Haastatteluiden analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia, koske sen avulla voidaan analysoida dokumentteja systemaattisesti ja objektiivisesti.
Tutkimustulokset osoittautuivat haastateltavien kesken melko samanlaisiksi ja monella oli myös omia ratkaisuehdotuksia tutkimusongelmaan liittyen. Haastateltavien mielestä hevosten käyttö pitäisi saada tasaisemmaksi, koska hevoset ovat arvokkaita ja niiden terveys tulisi ottaa opetustuntien suunnittelussa paremmin huomioon. Hyvät opetushevoset ovat kalliita ja niitä on vaikea löytää, koska niiden tulee olla samalla kilttejä, nöyriä ja osaavia. Ratkaisu tutkimusongelmaan ei löydy pelkästään optimaalisesta hevosmäärästä, vaan siitä miten hevosia käytetään ja toimintaa suunnitellaan. Harjussa on muihin hevosoppilaitoksiin verrattuna hieman enemmän hevosia, joten toisenlaisella suunnittelulla tällä hevosmäärällä voitaisiin tulla toimeen.
Opinnäytetyö on hyödynnettävissä muille oppilaitoksille, vaikka tämä työ on tehty toimeksiantona Harjun Oppimiskeskukselle. Hevosten määrään liittyviä ongelmia voi olla muissakin oppilaitoksissa, koska ei ole yleisesti selvitetty kuinka paljon hevosia opetuskäyttöön tarkalleen tarvittaisiin. Mielenkiintoista olisi joskus selvittää, mikä on optimihevosmäärä oppilas- tai käyttäjämäärään verrattuna ja voiko sitä mitenkään laskea.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluiden muodossa. Haastatteluun vastasi 11 hevosten kanssa työskentelevää henkilöä Harjun Oppimiskeskuksen henkilökunnasta. Haastattelun teema-alueet valittiin kolmeksi eri osa-alueeksi: hevosmäärä, hevosten käyttö ja hevosvalinnat. Niiden arveltiin tuovan parhaiten vastauksia tutkimuskysymykseen. Haastatteluiden analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia, koske sen avulla voidaan analysoida dokumentteja systemaattisesti ja objektiivisesti.
Tutkimustulokset osoittautuivat haastateltavien kesken melko samanlaisiksi ja monella oli myös omia ratkaisuehdotuksia tutkimusongelmaan liittyen. Haastateltavien mielestä hevosten käyttö pitäisi saada tasaisemmaksi, koska hevoset ovat arvokkaita ja niiden terveys tulisi ottaa opetustuntien suunnittelussa paremmin huomioon. Hyvät opetushevoset ovat kalliita ja niitä on vaikea löytää, koska niiden tulee olla samalla kilttejä, nöyriä ja osaavia. Ratkaisu tutkimusongelmaan ei löydy pelkästään optimaalisesta hevosmäärästä, vaan siitä miten hevosia käytetään ja toimintaa suunnitellaan. Harjussa on muihin hevosoppilaitoksiin verrattuna hieman enemmän hevosia, joten toisenlaisella suunnittelulla tällä hevosmäärällä voitaisiin tulla toimeen.
Opinnäytetyö on hyödynnettävissä muille oppilaitoksille, vaikka tämä työ on tehty toimeksiantona Harjun Oppimiskeskukselle. Hevosten määrään liittyviä ongelmia voi olla muissakin oppilaitoksissa, koska ei ole yleisesti selvitetty kuinka paljon hevosia opetuskäyttöön tarkalleen tarvittaisiin. Mielenkiintoista olisi joskus selvittää, mikä on optimihevosmäärä oppilas- tai käyttäjämäärään verrattuna ja voiko sitä mitenkään laskea.