Laurea-ammattikorkeakoulun brändi-identiteetin ja viestinnällisen identiteetin määrittely
Sarjanen, Noora; Räsänen, Carolina (2009)
Sarjanen, Noora
Räsänen, Carolina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905192975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905192975
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Laurea-ammattikorkeakoulun markkinointipäällikölle, ja se on ensimmäinen osa laajempaa bränditutkimusten kokonaisuutta, joka tähtää brändin kehittämiseen. Opinnäytetyön ensisijaisena tarkoituksena oli määritellä Laurea-ammattikorkeakoulun brändi-identiteetti ja viestinnällinen identiteetti sekä viestinnän kohderyhmät ja toimia pohjatutkimuksena seuraaville Laurea-ammattikorkeakoulun brändiä koskeville tutkimuksille. Toissijaisena tarkoituksena oli herättää keskustelua Laurea-ammattikorkeakoulun brändistä sekä mahdollisesti luoda yleistettävissä oleva bränditutkimuksen malli ammattikorkeakoulutarpeisiin. Opinnäytetyölle oli tilausta sekä Laurean sisäisten että ulkoisten muutosten vuoksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu brändi- ja viestintäteoriasta sekä menetelmäteoreettisesta viitekehyksestä, joka sisältää kvalitatiivisen tutkimuksen ja etenkin tutkimuksessa käytetyt metodit. Opinnäytetyön empiirisen tutkimuksen osa suoritettiin kvalitatiivisin menetelmin, semistrukturoiduilla teemahaastatteluilla sekä osittain kyselylomakkeella, joka analysoitiin conjoint-analyysia apuna käyttäen. Tutkimusjoukko koostui Laurean brändin haltijoista eli ylimmästä johdosta. Tutkimus keskittyi Laurea-ammattikorkeakoulun nykyisiin vahvuuksiin sekä tulevaisuuden kehityskohteisiin ja heikkouksiin, nykyisiin ja tulevaisuuden ominaisuuksiin sekä viestinnän kohderyhmiin ja viesteihin.
Tutkimus osoitti, että Laurea-ammattikorkeakoulun nykyiset vahvuudet ovat ennakoivassa ja jatkuvaa kehitystä painottavassa asenteessa, matalahierarkkisuudessa ja tasa-arvoisuudessa sekä työelämälähtöisyydessä. Osa-alueet, jotka ovat sekä nykyisiä vahvuuksia että tulevaisuuden kehityskohteita ovat innovatiivisuus, opiskelijakeskeisyys, opetusmenetelmät, kansainvälisyys ja aluekehitystä tukeva soveltava tutkimus. Osa-alueet, jotka ovat joko heikkouksia tai tulevaisuuden kehityskohteita ovat hanketoiminnan hallinta, aikuiskoulutus ja yhteistyö elinkeinoelämän kanssa. Tärkeimpinä viestinnän kohderyhminä pidetään opiskelijoita: nykyisiä ja tulevia.
Tämän lisäksi opinnäytetyön tulokset herättelevät keskustelua muun muassa opiskelijakeskeisyydestä ja elinkeinoelämäkeskeisyydestä sekä mahdollisesta toiminnan epätasalaatuisuudesta koulun eri toimipisteiden ja koulutusalojen välillä. Sivutuloksena saatiin viitteitä siitä, mitkä tekijät koulun toiminnassa vaikuttavat opiskelijoiden laadulliseen ja määrälliseen työllistymiseen. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös runsaasti ehdotuksia seuraaviksi tutkimuksiksi sekä selkeä pohja, josta seuraavien tutkimusten toteuttajat voivat jatkaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu brändi- ja viestintäteoriasta sekä menetelmäteoreettisesta viitekehyksestä, joka sisältää kvalitatiivisen tutkimuksen ja etenkin tutkimuksessa käytetyt metodit. Opinnäytetyön empiirisen tutkimuksen osa suoritettiin kvalitatiivisin menetelmin, semistrukturoiduilla teemahaastatteluilla sekä osittain kyselylomakkeella, joka analysoitiin conjoint-analyysia apuna käyttäen. Tutkimusjoukko koostui Laurean brändin haltijoista eli ylimmästä johdosta. Tutkimus keskittyi Laurea-ammattikorkeakoulun nykyisiin vahvuuksiin sekä tulevaisuuden kehityskohteisiin ja heikkouksiin, nykyisiin ja tulevaisuuden ominaisuuksiin sekä viestinnän kohderyhmiin ja viesteihin.
Tutkimus osoitti, että Laurea-ammattikorkeakoulun nykyiset vahvuudet ovat ennakoivassa ja jatkuvaa kehitystä painottavassa asenteessa, matalahierarkkisuudessa ja tasa-arvoisuudessa sekä työelämälähtöisyydessä. Osa-alueet, jotka ovat sekä nykyisiä vahvuuksia että tulevaisuuden kehityskohteita ovat innovatiivisuus, opiskelijakeskeisyys, opetusmenetelmät, kansainvälisyys ja aluekehitystä tukeva soveltava tutkimus. Osa-alueet, jotka ovat joko heikkouksia tai tulevaisuuden kehityskohteita ovat hanketoiminnan hallinta, aikuiskoulutus ja yhteistyö elinkeinoelämän kanssa. Tärkeimpinä viestinnän kohderyhminä pidetään opiskelijoita: nykyisiä ja tulevia.
Tämän lisäksi opinnäytetyön tulokset herättelevät keskustelua muun muassa opiskelijakeskeisyydestä ja elinkeinoelämäkeskeisyydestä sekä mahdollisesta toiminnan epätasalaatuisuudesta koulun eri toimipisteiden ja koulutusalojen välillä. Sivutuloksena saatiin viitteitä siitä, mitkä tekijät koulun toiminnassa vaikuttavat opiskelijoiden laadulliseen ja määrälliseen työllistymiseen. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös runsaasti ehdotuksia seuraaviksi tutkimuksiksi sekä selkeä pohja, josta seuraavien tutkimusten toteuttajat voivat jatkaa.