Rautakauppa sisustusmyymälänä : Raision Bauhaus ja K-Rauta
Virtanen, Marika (2009)
Virtanen, Marika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906224018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906224018
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä sisustusalan tuotteita ja palveluja tutkimukseen valitut rautakaupat tarjoavat myymälöissään ja miten niitä tuodaan esille markkinoinnissa. Tutkimuksen lähtökohtana oli tarkastella rautakauppojen onnistumista perinteiseltä osaamisalueelta poikkeavalla sisustamisen alalla.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen eli kvalitatiivinen metodi. Pääasialliset tutkimustavat olivat tutkijan osallistuva havainnointi myymälöissä sekä markkinoinnin ja mainonnan tarkastelu seurantajaksolla. Aikaisempaa tutkimustietoa aihealueesta ei ollut saatavilla. Vähittäiskaupan alan kirjallisuus toimi toisena tutkimusvälineenä, kuten myös alan tilastolliset julkaisut. Tutkimuksessa haluttiin keskittyä vain kodin sisustamiseen liittyviin tuotteisiin ja palveluihin ja näin ollen rakenteellisen sisustamisen tarjonta rautakaupoissa rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle.
Tutkimuksessa selvisi, mitä ja miten rautakaupat sisustustuotteita ja palveluita tarjoavat asiakkailleen. Kokoluokaltaan hieman erilaisten myymälöiden tarjonta oli yllättävän samankaltaista. Selkeitä eroja havaittiin esillepanossa ja palvelutarjonnassa sekä myymäläsuunnittelussa. Verkkosivuilla sisustaminen vaikutti olevan tasaveroisessa asemassa rakentamisen, remontoinnin ja puutarharakentamisen kanssa, mutta myymälässä sisustusosastot olivat selkeästi pinta-alaltaan ja myymälämarkkinoinniltaan vähäisempiä kuin muut osastot.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voi päätellä, että sisustaminen on valituille rautakaupoille vielä sivutoimiala. Rautakaupoilla on jo laaja olemassaoleva asiakaskunta rakentamis- ja remontointisegmentissä, ja tätä pohjaa voisi hyödyntää paremmin sisustusmyynnissä. Tämä edellyttäisi ketjujen markkinointistrategioiden terävöittämistä sisustamisen alalla ja sen onnistunutta implementointia myymälöihin
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen eli kvalitatiivinen metodi. Pääasialliset tutkimustavat olivat tutkijan osallistuva havainnointi myymälöissä sekä markkinoinnin ja mainonnan tarkastelu seurantajaksolla. Aikaisempaa tutkimustietoa aihealueesta ei ollut saatavilla. Vähittäiskaupan alan kirjallisuus toimi toisena tutkimusvälineenä, kuten myös alan tilastolliset julkaisut. Tutkimuksessa haluttiin keskittyä vain kodin sisustamiseen liittyviin tuotteisiin ja palveluihin ja näin ollen rakenteellisen sisustamisen tarjonta rautakaupoissa rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle.
Tutkimuksessa selvisi, mitä ja miten rautakaupat sisustustuotteita ja palveluita tarjoavat asiakkailleen. Kokoluokaltaan hieman erilaisten myymälöiden tarjonta oli yllättävän samankaltaista. Selkeitä eroja havaittiin esillepanossa ja palvelutarjonnassa sekä myymäläsuunnittelussa. Verkkosivuilla sisustaminen vaikutti olevan tasaveroisessa asemassa rakentamisen, remontoinnin ja puutarharakentamisen kanssa, mutta myymälässä sisustusosastot olivat selkeästi pinta-alaltaan ja myymälämarkkinoinniltaan vähäisempiä kuin muut osastot.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voi päätellä, että sisustaminen on valituille rautakaupoille vielä sivutoimiala. Rautakaupoilla on jo laaja olemassaoleva asiakaskunta rakentamis- ja remontointisegmentissä, ja tätä pohjaa voisi hyödyntää paremmin sisustusmyynnissä. Tämä edellyttäisi ketjujen markkinointistrategioiden terävöittämistä sisustamisen alalla ja sen onnistunutta implementointia myymälöihin