TERVEYTTÄ EDISTÄVÄ NÄKÖKULMA, PÄIHTEET AMMATILLISTA KOU-LUA KÄYVÄN ELÄMÄSSÄ
Lax, Katarina; Mattila, Miia (2012)
Lax, Katarina
Mattila, Miia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202031890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202031890
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämä opinnäytetyö on tehty osana Voi hyvin nuori! -hanketta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tukea ja edistää Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijoiden hyvinvointia ja terveyttä.
Nykytilanne kvalitatiiviseen kehittämistehtävään kartoitettiin opiskelijatapaamisten ja opiskelijoille lähetetyn kyselyn avulla. Koko maan nykytilanne kartoitettiin aiheesta tehtyjen tutkimusten ja kirjallisuuden avulla, sekä perehtymällä päihde-lainsäädäntöön.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sijoittui toukokuussa 2011 Action Day -tapahtumaan neljässä eri toimipisteessä. Vuorovaikutteisen ja havahduttamaan pyrkivän ehkäisevän päihdekasvatus-ohjelma koostui seinillä olleista heräteteksteistä ja niistä heränneistä keskusteluista, osallistuvasta päihdetietoiskusta, toiminnallisesta mielipide-ilmaisusta erilaisista väittämistä, kolmen opiskelijan lukemista päihdeongelmaisten kertomuksista, päihdelinkin esittelystä ja elokuvasta ”Ei kamaan”.
Käytännön osuuden aikana havainnoitiin opiskelijoiden reaktioita ja osallistumista. Havainnoinnin sekä opiskelijoilta ja heidän opettajiltaan jälkikäteen saadun palautteen mukaan ohjelma onnistui tarkoituksessaan. Opiskelijoiden kanssa vuorovaikutuksessa olevien henkilöiden oma innokkuus kannustamissa ja motivoinnissa osoittautui tärkeäksi. Jatkossa päihdekasvatusta olisi hyvä antaa toistuvasti kaikille vuosikursseille.
Tämä opinnäytetyö on tehty osana Voi hyvin nuori! -hanketta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tukea ja edistää Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijoiden hyvinvointia ja terveyttä.
Nykytilanne kvalitatiiviseen kehittämistehtävään kartoitettiin opiskelijatapaamisten ja opiskelijoille lähetetyn kyselyn avulla. Koko maan nykytilanne kartoitettiin aiheesta tehtyjen tutkimusten ja kirjallisuuden avulla, sekä perehtymällä päihde-lainsäädäntöön.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sijoittui toukokuussa 2011 Action Day -tapahtumaan neljässä eri toimipisteessä. Vuorovaikutteisen ja havahduttamaan pyrkivän ehkäisevän päihdekasvatus-ohjelma koostui seinillä olleista heräteteksteistä ja niistä heränneistä keskusteluista, osallistuvasta päihdetietoiskusta, toiminnallisesta mielipide-ilmaisusta erilaisista väittämistä, kolmen opiskelijan lukemista päihdeongelmaisten kertomuksista, päihdelinkin esittelystä ja elokuvasta ”Ei kamaan”.
Käytännön osuuden aikana havainnoitiin opiskelijoiden reaktioita ja osallistumista. Havainnoinnin sekä opiskelijoilta ja heidän opettajiltaan jälkikäteen saadun palautteen mukaan ohjelma onnistui tarkoituksessaan. Opiskelijoiden kanssa vuorovaikutuksessa olevien henkilöiden oma innokkuus kannustamissa ja motivoinnissa osoittautui tärkeäksi. Jatkossa päihdekasvatusta olisi hyvä antaa toistuvasti kaikille vuosikursseille.