Sociala berättelser som stöd för barn med Aspergers syndrom : En litteraturstudie
Mannila, Anna-Sofia (2012)
Mannila, Anna-Sofia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202011830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202011830
Tiivistelmä
Sociala berättelser är en visuell stödform och består av en kort skriven berättelse, som är utvecklad för att lära barn med störningar inom autismspektrumet sociala förmågor genom att förstärka förståelsen av sociala situationer. Syftet med min studie är att nå en djupare förståelse i metoden sociala berättelser och hur denna metod kan stödja upplevelse av delaktighet hos barn med Aspergers syndrom. Jag studerar metoden ur ett socialpedagogiskt perspektiv. Frågeställningarna är: Är sociala berättelser en användbar metod och vilka faktorer kan bidra till önskade resultat? Vilken är betydelsen av sociala berättelser för barn med Aspergers syndrom? Arbetet är en litteraturstudie och materialet består av artiklar från olika databaser. Urvalskriterierna är att artiklarna är tillgängliga, relevanta samt publicerade på 2000-talet. Resultaten visar att sociala berättelser kan vara en fungerande metod för att lära sociala förmågor för att stödja upplevelsen av delaktighet samt att ge förståelse för sociala situationer och hantering av känslor. Att lära sociala förmågor är det viktigaste stödet för att förebygga social utslagning. Visuellt stöd gynnar barn med Aspergers syndrom. Resultat av undersökningar visade också mindre lyckade resultat, men detta kan bero på att tillämpningen har saknat viktiga faktorer som föräldrarnas engagemang eller saknat illustrationer. Resultat visade också behovet av fortsatt forskning beträffande upprätthållande av metodens effekter samt generaliserbarhet. Social stories are a visual method and consist of a short written story, which is designed to teach children with autism spectrum disorders social skills by enhancing the understanding of social situations. The purpose of my study is to gain a deeper understanding of the method of social stories and how it can support children with Asperger’s syndrome. The theoretical perspective in this study is social pedagogical. My questions are: Are social stories a useful method and which factors may contribute to desired results? What is the significance of social stories for children with Asperger’s syndrome? This study is a literature review and the material consists of articles from databases. Selection criteria are that the articles are available, relevant and published in the 2000s. Results show that social stories can be an effective method for teaching social skills to support the experience of participation and to provide an understanding of social situations and handling with feelings. To learn social skills is the most important support for the prevention of social exclusion. Visual aid benefits children with Asperger's syndrome. Results also showed less success, but this may be because the intervention lacked important factors as parental involvement or lack of illustrations. Results also showed the need for continued research regarding the maintenance of the effects of the method and generalizability.