AMMATTIKORKEAKOULUOPISKELIJAN AJANKÄYTÖN HALLINTA
Honkala, Katja (2011)
Honkala, Katja
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201221542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201221542
Tiivistelmä
Ammattikorkeakouluopiskelijan ajankäytön hallinta – opinnäytetyö toteutettiin osana To Care, to Dare, to Share - projektia, jonka tarkoituksena on ehkäistä syrjäytymistä ammattikorkeakouluopinnoissa. Projektin toiveena oli, että opinnäytetyö palvelee osaltaan projektin tavoitteita ja että opinnäytetyö koskee ammattikorkeakouluopiskelijoita. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijan ajankäytön hallintaa ja onko opiskelijalla keinoja parantaa omaa ajankäyttöään.
Opinnäytetyö on aloitettu toukokuussa 2010. Tärkeä osa opinnäytetyötä oli kysely, joka oli suunnattu Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun Ylivieskan yksikön opiskelijoille. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja kysely toteutettiin helmikuussa 2011. Kysely lähetettiin 905 opiskelijalle. Vastausten määrä oli 168 ja vastausprosentti oli 18,6. Jokaiselta Ylivieskan yksikön koulutusalalta oli tullut vastauksia kyselyyn.
Tutkimuksesta selvisi, että suurin osa ammattikorkeakouluopiskelijoista kokee, että heidän ajankäyttönsä on hallinnassa. Suuri osa opiskelijoista kokee omaavansa myös keinoja ajankäytön hallinnan parantamiseksi. Opiskelijat kokevat tärkeäksi huolellisen suunnittelun, priorisoinnin, itsekurin hallinnan ja päämäärien asettamisen, stressittömyyden ja ajallaan tekemisen sekä tehokkuuden. Valitettavasti joukosta löytyi myös opiskelijoita, jotka kokivat, että heidän ajankäyttönsä ei ollut hallinnassa, eikä heillä ollut mahdollisuutta vaikuttaa siihen millään muulla tavalla kuin kelloon tunteja lisäämällä.
Opinnäytetyö on aloitettu toukokuussa 2010. Tärkeä osa opinnäytetyötä oli kysely, joka oli suunnattu Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun Ylivieskan yksikön opiskelijoille. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja kysely toteutettiin helmikuussa 2011. Kysely lähetettiin 905 opiskelijalle. Vastausten määrä oli 168 ja vastausprosentti oli 18,6. Jokaiselta Ylivieskan yksikön koulutusalalta oli tullut vastauksia kyselyyn.
Tutkimuksesta selvisi, että suurin osa ammattikorkeakouluopiskelijoista kokee, että heidän ajankäyttönsä on hallinnassa. Suuri osa opiskelijoista kokee omaavansa myös keinoja ajankäytön hallinnan parantamiseksi. Opiskelijat kokevat tärkeäksi huolellisen suunnittelun, priorisoinnin, itsekurin hallinnan ja päämäärien asettamisen, stressittömyyden ja ajallaan tekemisen sekä tehokkuuden. Valitettavasti joukosta löytyi myös opiskelijoita, jotka kokivat, että heidän ajankäyttönsä ei ollut hallinnassa, eikä heillä ollut mahdollisuutta vaikuttaa siihen millään muulla tavalla kuin kelloon tunteja lisäämällä.