Metsähakkeen energiasisältö ja siihen vaikuttavat tekijät : Tuottavuusvertailu kuljetusyrittäjittäin
Pohjoispää, Matti (2012)
Pohjoispää, Matti
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201311791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201311791
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja L&T Biowatti Oy, on Suomen johtava valtakunnallinen energia- ja metsäsektorin palveluyritys. Uusiutuvan energian käyttö on Suomessa lisääntynyt viime vuosien aikana merkittävästi. Kilpailu bioenergiamarkkinoilla on kiristynyt, joten energiapuuhankinnan joka vaihetta tulee kyetä tarkastelemaan kriittisesti ja etsiä uusia kehityskohteita.
Tämä opinnäytetyö pureutui energiapuun hankinnan logistisen ketjun loppupäähän eli metsähakkeen autokuljetukseen. Tutkimuksessa vertailtiin neljän kuljetusyrittäjän kuormakohtaista tuottavuutta. Eroihin sekä niiden syihin pyrittiin löytämään vastauksia perehtymällä energiapuun hankinnan vaiheisiin korjuusta vastaanottoon lämpö- ja voimalaitoksella.
Tutkimusaineisto on koottu L&T Biowatti Oy:n tietojärjestelmästä. Se sisältää neljän kuljetusyrittäjän yhden lämmityskauden aikana toimittamat hakekuormat neljään lämpö- ja voimalaitokseen. Tutkimus toteutettiin laskemalla yrittäjittäin keskilukuja energiasisältöön liittyvistä muuttujista sekä vertailemalla niitä. Tärkeimmän tuloksen tilastollinen merkitsevyys todettiin keskiarvotestillä.
Metsähakkeen energiasisältöön vaikuttaa hyvin moni asia. Suurin vaikutus on hakkeen sisältämällä kosteudella. Pyrkimys mahdollisimman kuivaan ja puhtaaseen hakkeeseen energiapuun hankinnan joka vaiheessa, on tärkein energiasisältöön positiivisesti vaikuttava asia.
Kuormakohtaisissa tuottavuuksissa ja kuljetuskapasiteetin hyödyntämisissä löydettiin eroja yrittäjittäin. Yhden yrittäjän osalta syytä heikolle tuottavuudelle ei löydetty. Jatkossa tulee selvittää, onko kuljetusten ohjauksessa tai yrittäjän toiminnassa jotain sellaista, jota muuttamalla tuottavuutta saataisiin parannettua.
Tämä opinnäytetyö pureutui energiapuun hankinnan logistisen ketjun loppupäähän eli metsähakkeen autokuljetukseen. Tutkimuksessa vertailtiin neljän kuljetusyrittäjän kuormakohtaista tuottavuutta. Eroihin sekä niiden syihin pyrittiin löytämään vastauksia perehtymällä energiapuun hankinnan vaiheisiin korjuusta vastaanottoon lämpö- ja voimalaitoksella.
Tutkimusaineisto on koottu L&T Biowatti Oy:n tietojärjestelmästä. Se sisältää neljän kuljetusyrittäjän yhden lämmityskauden aikana toimittamat hakekuormat neljään lämpö- ja voimalaitokseen. Tutkimus toteutettiin laskemalla yrittäjittäin keskilukuja energiasisältöön liittyvistä muuttujista sekä vertailemalla niitä. Tärkeimmän tuloksen tilastollinen merkitsevyys todettiin keskiarvotestillä.
Metsähakkeen energiasisältöön vaikuttaa hyvin moni asia. Suurin vaikutus on hakkeen sisältämällä kosteudella. Pyrkimys mahdollisimman kuivaan ja puhtaaseen hakkeeseen energiapuun hankinnan joka vaiheessa, on tärkein energiasisältöön positiivisesti vaikuttava asia.
Kuormakohtaisissa tuottavuuksissa ja kuljetuskapasiteetin hyödyntämisissä löydettiin eroja yrittäjittäin. Yhden yrittäjän osalta syytä heikolle tuottavuudelle ei löydetty. Jatkossa tulee selvittää, onko kuljetusten ohjauksessa tai yrittäjän toiminnassa jotain sellaista, jota muuttamalla tuottavuutta saataisiin parannettua.