Alkolukko liikenneturvallisuuden parantamiskeinona
Salminen, Emmi-Helena (2009)
Salminen, Emmi-Helena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283346
Tiivistelmä
Alkolukkolaki astui voimaan 1. heinäkuuta 2008. Lailla vahvistettiin rattijuopumuksesta tuomitulle mahdollisuuden saada alkolukolla valvottu ajo-oikeus ehdottoman ajokiellon sijaan. Liikenne- ja viestintäministeriö on toimeksiantanut 21.3.2003 asettamalleen työryhmälle tutkia alkolukon ominaisuuksia ja mahdollisuuksia rattijuopumuksen ehkäisemisessä. Myös alkolukon vapaaehtoista käyttöä on tutkittu Ramboll Finland Oy:n toimesta. Tutkimukset ovat tuoneet positiivisen kuvan alkolukon mahdollisuuksista parantaa liikenneturvallisuutta.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia alkolukon käyttömahdollisuuksia rattijuopumuksen ehkäisemisessä. Kyseessä on tutkielmatyppinen opinnäytetyö. Alkolukosta ei vielä ole tarjolla paljonkaan kirjallisuutta, mutta sitä koskevia tutkimuksia on julkaistu muutamia parin vuoden aikana. Lisäksi Internetissä on tarjolla Ramboll Finland Oy:n ylläpitämä sivusto alkolukon vapaaehtoisen käytön tutkimuksesta. Rattijuopumuksesta tuomittujen alkolukkokokeiluun lähteneiden mielipiteitä on myös tutkittu Liikenne- ja viestintäministeriön toimesta, ja siitä vuonna 2007 valmistunutta julkaisua numero 38 on tässä työssä käytetty lähdemateriaalina. Kutsu kyseisen tutkimuksen haastatteluun lähetettiin yli kolmellekymmenelle, mutta vastaus saatiin kymmeneltä. Yleisesti todettiin alkolukon aiheuttavan häpeää. Haastatteluissa selvisi alkolukkokokeiluun liittyviä ongelmia. Ratkaisuja pyritään löytämään ja nyt jo vahvistettua kokeilua halutaan jatkossa kehittää. Koulutusta ja tiedotusta huomattiin tarvittavan lisää.
Alkolukko on ollut käytössä jo muun muassa Ruotsissa ja Yhdysvalloissa. Näissäkin maissa on huomattu alkolukolla olevan positiivisia vaikutuksia liikenneturvallisuuteen. Suomen sääolot ovat kuitenkin tuoneet omat lisähaasteensa alkolukon tekniselle kehittämiselle. Tutkimuksessa haastatellut henkilöt olivat kohdanneet ongelmia alkolukon käytössä kylmillä ilmoilla. Kuitenkin Suomessa ollaan vaatimassa alkolukkoja pakollisiksi koulukyytejä ajaviin takseihin. Mikäli alkolukon käyttöön liittyvät ongelmat saadaan ratkaistua vähintään tyydyttävästi, voi alkolukko saada näkyvämmän roolin rattijuopumuksesta rankaisemisessa sekä rattijuopumuksen ehkäisemisessä. Tällä hetkellä alkolukon käytöstä aiheutuvat suuret kustannukset rajaavat käyttäjäkuntaa sekä vapaaehtoisten käyttäjien kohdalla sekä rattijuopumuksesta tuomittujen kohdalla.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia alkolukon käyttömahdollisuuksia rattijuopumuksen ehkäisemisessä. Kyseessä on tutkielmatyppinen opinnäytetyö. Alkolukosta ei vielä ole tarjolla paljonkaan kirjallisuutta, mutta sitä koskevia tutkimuksia on julkaistu muutamia parin vuoden aikana. Lisäksi Internetissä on tarjolla Ramboll Finland Oy:n ylläpitämä sivusto alkolukon vapaaehtoisen käytön tutkimuksesta. Rattijuopumuksesta tuomittujen alkolukkokokeiluun lähteneiden mielipiteitä on myös tutkittu Liikenne- ja viestintäministeriön toimesta, ja siitä vuonna 2007 valmistunutta julkaisua numero 38 on tässä työssä käytetty lähdemateriaalina. Kutsu kyseisen tutkimuksen haastatteluun lähetettiin yli kolmellekymmenelle, mutta vastaus saatiin kymmeneltä. Yleisesti todettiin alkolukon aiheuttavan häpeää. Haastatteluissa selvisi alkolukkokokeiluun liittyviä ongelmia. Ratkaisuja pyritään löytämään ja nyt jo vahvistettua kokeilua halutaan jatkossa kehittää. Koulutusta ja tiedotusta huomattiin tarvittavan lisää.
Alkolukko on ollut käytössä jo muun muassa Ruotsissa ja Yhdysvalloissa. Näissäkin maissa on huomattu alkolukolla olevan positiivisia vaikutuksia liikenneturvallisuuteen. Suomen sääolot ovat kuitenkin tuoneet omat lisähaasteensa alkolukon tekniselle kehittämiselle. Tutkimuksessa haastatellut henkilöt olivat kohdanneet ongelmia alkolukon käytössä kylmillä ilmoilla. Kuitenkin Suomessa ollaan vaatimassa alkolukkoja pakollisiksi koulukyytejä ajaviin takseihin. Mikäli alkolukon käyttöön liittyvät ongelmat saadaan ratkaistua vähintään tyydyttävästi, voi alkolukko saada näkyvämmän roolin rattijuopumuksesta rankaisemisessa sekä rattijuopumuksen ehkäisemisessä. Tällä hetkellä alkolukon käytöstä aiheutuvat suuret kustannukset rajaavat käyttäjäkuntaa sekä vapaaehtoisten käyttäjien kohdalla sekä rattijuopumuksesta tuomittujen kohdalla.