Internationalization plan for Leon Chouinard & Sons
Toppinen, Sami (2011)
Toppinen, Sami
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201191484
Tiivistelmä
Kanadan puutuoteteollisuus on hyvin kilpailtua. Siksi kanadalaiset pienet ja keskisuuret yritykset ovat alkaneet viemään tuotteitaan entistä enemmän ulkomaille. Perinteisesti suurin vientimarkkina on ollut Yhdysvallat, mutta maan nykyisestä taloustilanteesta johtuen uusia mahdollisuuksia on etsittävä mualta maailmasta. Yksi potentiaalinen kohde on Iso-Britannia, jossa uudet rakennusmääräykset ovat muuttuneet selkeästi puurakentamista suosivaksi.
Tutkimus tehtiin kanadalaiselle valmistalokomponentteja valmistavalle yritykselle vuoden 2011 aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Internet-kyselyn ja kirjoituspöytätutkimuksen avulla kannattaako yrityksen aloittaa vientiä Isoon-Britanniaan. Kysely lähetettiin kattavalle otosjoukolle, jotka edustivat Ison-Britannian rakennusalaa. Joukossa oli muun muassa rakennustarvikeliikkeitä ja rakennusyrityksiä. Lisäksi tietoa hankittiin muun muassa paikallisilta asiantuntijoilta.
Tutkimus onnistui hyvin kirjoituspöytätutkimuksen osalta. Tutkimus tuotti paljon tietoa kansainvälistymisestä ja Isosta-Britanniasta markkinaympäristönä. Internet-kysely puolestaan ei onnistunut tuomaan tarpeeksi luotettavaa materiaalia liian alhaisesta vastaajamäärästä. Kuitenkin kokonaisuudessaan työ antaa paljon tarvittavaa tietoa toimeksiantajalle ja toimii pohjana mahdollista kansainvälistymistä ajatellen.
Tutkimus tehtiin kanadalaiselle valmistalokomponentteja valmistavalle yritykselle vuoden 2011 aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Internet-kyselyn ja kirjoituspöytätutkimuksen avulla kannattaako yrityksen aloittaa vientiä Isoon-Britanniaan. Kysely lähetettiin kattavalle otosjoukolle, jotka edustivat Ison-Britannian rakennusalaa. Joukossa oli muun muassa rakennustarvikeliikkeitä ja rakennusyrityksiä. Lisäksi tietoa hankittiin muun muassa paikallisilta asiantuntijoilta.
Tutkimus onnistui hyvin kirjoituspöytätutkimuksen osalta. Tutkimus tuotti paljon tietoa kansainvälistymisestä ja Isosta-Britanniasta markkinaympäristönä. Internet-kysely puolestaan ei onnistunut tuomaan tarpeeksi luotettavaa materiaalia liian alhaisesta vastaajamäärästä. Kuitenkin kokonaisuudessaan työ antaa paljon tarvittavaa tietoa toimeksiantajalle ja toimii pohjana mahdollista kansainvälistymistä ajatellen.