Kehitysvammaisen lapsen kohtaaminen neuvolassa : - Vanhempien kokemuksia
Karhu, Elisa (2011)
Karhu, Elisa
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201121261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201121261
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhempien näkökulmasta terveydenhoitajien valmiuksia kohdata kehitysvammainen lapsi neuvolassa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, kuinka kehitysvammaisten lasten vanhempia huomioidaan neuvolassa. Tavoitteena oli saada uutta tietoa kehitysvammaisten lasten kohtaamisesta neuvolassa. Tietoa voitaisiin hyödyntää terveydenhoitajien ja muiden hoitoalan ammattilaisten koulutuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena. Aineisto kerättiin avoimella, osittain strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasivat kuluneen vuoden aikana neuvolassa käyneet kehitysvammaisten lasten vanhemmat. Kyselyitä palautui viisi kappaletta. Aineiston analyysi toteutui sisällönanalyysillä, induktiivista lähtökohtaa käyttäen.
Tulokset kertovat, että neuvolakäynneillä ilmenee monenlaisia terveydenhoitajaan, kehitysvammaiseen lapseen ja neuvolaympäristöön liittyviä haasteita. Ongelmat terveydenhoitajan ja lapsen välillä ovat kommunikointiin liittyviä. Kohdatessaan kehitysvammaisen lapsen terveydenhoitajan tulisi ottaa huomioon lapsen erityistarpeet ja kehitysviivästymät. Tärkeintä kehitysvammaisen lapsen huomioinnissa on kommunikoinnin helpottaminen käyttämällä sopivia kommunikointivälineitä. Neuvolakäynnistä tulee lapselle mielekkäämpi, jos lapsi kohdataan omalla kehitystasollaan ja lapsi saa onnistumisen kokemuksia. Myös terveydenhoitajan ja lapsen välinen pitkä hoitosuhde sekä terveydenhoitajan ajanhallinta ja ammattitaito tekevät neuvolakäynnistä lapselle mukavamman.
Terveydenhoitajan voi huomioida vanhempia neuvolassa keskustelemalla heidän kanssaan, kyselemällä heidän jaksamistaan, tukemalla pitkällä aikavälillä ja selvittä-mällä vertaistuen tarvetta. Taustalla vanhemmilla on toive, että terveydenhoitaja olisi asiantuntija myös kehitysvammaisen lapsen hoitotyössä, jotta he voisivat tarvittaessa saada terveydenhoitajalta apua ja tukea.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena. Aineisto kerättiin avoimella, osittain strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasivat kuluneen vuoden aikana neuvolassa käyneet kehitysvammaisten lasten vanhemmat. Kyselyitä palautui viisi kappaletta. Aineiston analyysi toteutui sisällönanalyysillä, induktiivista lähtökohtaa käyttäen.
Tulokset kertovat, että neuvolakäynneillä ilmenee monenlaisia terveydenhoitajaan, kehitysvammaiseen lapseen ja neuvolaympäristöön liittyviä haasteita. Ongelmat terveydenhoitajan ja lapsen välillä ovat kommunikointiin liittyviä. Kohdatessaan kehitysvammaisen lapsen terveydenhoitajan tulisi ottaa huomioon lapsen erityistarpeet ja kehitysviivästymät. Tärkeintä kehitysvammaisen lapsen huomioinnissa on kommunikoinnin helpottaminen käyttämällä sopivia kommunikointivälineitä. Neuvolakäynnistä tulee lapselle mielekkäämpi, jos lapsi kohdataan omalla kehitystasollaan ja lapsi saa onnistumisen kokemuksia. Myös terveydenhoitajan ja lapsen välinen pitkä hoitosuhde sekä terveydenhoitajan ajanhallinta ja ammattitaito tekevät neuvolakäynnistä lapselle mukavamman.
Terveydenhoitajan voi huomioida vanhempia neuvolassa keskustelemalla heidän kanssaan, kyselemällä heidän jaksamistaan, tukemalla pitkällä aikavälillä ja selvittä-mällä vertaistuen tarvetta. Taustalla vanhemmilla on toive, että terveydenhoitaja olisi asiantuntija myös kehitysvammaisen lapsen hoitotyössä, jotta he voisivat tarvittaessa saada terveydenhoitajalta apua ja tukea.