Toimittajatyytyväisyyskysely Pohjolan Luomulle
Kamppikoski, Katja (2009)
Kamppikoski, Katja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253191
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli suorittaa Pohjolan Luomun toimeksiannosta toimittajatyytyväisyyskysely keväällä 2009. Pohjolan Luomu on yritys, joka välittää erityislaatuista luomuviljaa viljelijöiltä eri yrityksiin Suomeen ja ulkomaille. Yrityksellä on USDA-sertifikaatti. USDA on Yhdysvaltain maatalousministeriön standardi, joka vaaditaan kaikilta Yhdysvaltoihin vietäviltä luomutuotteilta.
Pohjolan Luomu on toiminut viljan välittäjänä jo monen vuoden ajan ja tämä on ensimmäinen tyytyväisyyskysely, joka yritykselle tehdään. Kyselyn tulosten perusteella yrityksen on tarkoituksena kehittää toimintaansa ja kiinnittää ongelmakohtiin erityistä huomiota. Tutkimuksen tuloksista on tarkoitus tehdä kooste yrityksen lehteen tai verkkosivuille.
Toimittajatyytyväisyyskyselyn tarkoituksena oli selvittää viljelijöiden tyytyväisyys yrityksen toimintaa kohtaan, asiakaspalveluun, sopimuksiin, toimituksiin, viestintään ja lisäsertifiointeihin. Viljelijöiltä tiedusteltiin myös tarvetta lisätietoon lisäsertifioinneista ja mielipidettä sopimusviljelystä. Viljelijät saivat myös mahdollisuuden antaa kehitysehdotuksia yrityksen toiminnasta.
Kysely lähetettiin postikyselynä 24.3.2009. Kyselylomake lisättiin samaan postitukseen viljelijäkirjeiden kanssa. Kyselyjä lähetettiin 242 ja vastauksia saatiin 25 kappaletta. Vastausprosentti jäi todella alhaiseksi, 10,3 prosenttiin.
Tuloksista kävi ilmi, että toimittajat olivat tyytyväisiä yrityksen toimintaan. Kokonaisarvosanaksi yritys sai 8,3. Yrityksen toiminta koettiin tarpeelliseksi, mutta pieniä puutteita löytyi esim. sopimuksista ja toimituksista. Etenkin tilitysaikataulut olivat monien mielestä liian pitkät. Tyytyväisiä oltiin erityisesti asiakaspalvelun eri osa-alueisiin.
Pohjolan Luomu on toiminut viljan välittäjänä jo monen vuoden ajan ja tämä on ensimmäinen tyytyväisyyskysely, joka yritykselle tehdään. Kyselyn tulosten perusteella yrityksen on tarkoituksena kehittää toimintaansa ja kiinnittää ongelmakohtiin erityistä huomiota. Tutkimuksen tuloksista on tarkoitus tehdä kooste yrityksen lehteen tai verkkosivuille.
Toimittajatyytyväisyyskyselyn tarkoituksena oli selvittää viljelijöiden tyytyväisyys yrityksen toimintaa kohtaan, asiakaspalveluun, sopimuksiin, toimituksiin, viestintään ja lisäsertifiointeihin. Viljelijöiltä tiedusteltiin myös tarvetta lisätietoon lisäsertifioinneista ja mielipidettä sopimusviljelystä. Viljelijät saivat myös mahdollisuuden antaa kehitysehdotuksia yrityksen toiminnasta.
Kysely lähetettiin postikyselynä 24.3.2009. Kyselylomake lisättiin samaan postitukseen viljelijäkirjeiden kanssa. Kyselyjä lähetettiin 242 ja vastauksia saatiin 25 kappaletta. Vastausprosentti jäi todella alhaiseksi, 10,3 prosenttiin.
Tuloksista kävi ilmi, että toimittajat olivat tyytyväisiä yrityksen toimintaan. Kokonaisarvosanaksi yritys sai 8,3. Yrityksen toiminta koettiin tarpeelliseksi, mutta pieniä puutteita löytyi esim. sopimuksista ja toimituksista. Etenkin tilitysaikataulut olivat monien mielestä liian pitkät. Tyytyväisiä oltiin erityisesti asiakaspalvelun eri osa-alueisiin.