SAA KYSYÄ : Seksuaalikasvatustuokiot maahanmuuttajatytöille ja -pojille
Varila, Aino; Timonen, Mira (2011)
Varila, Aino
Timonen, Mira
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201161363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201161363
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma, kätilötyön suuntautumisvaihtoehto
__________________
Tekijät: Mira Timonen ja Aino Varila
Opinnäytetyön nimi: Saa kysyä – seksuaalikasvatustuokiot maahanmuuttajatytöille ja -pojille
Työn ohjaajat: Merja Järvelä ja Seija Mattila
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2011 Sivumäärä: 39 + 9 liitettä
_________________
TIIVISTELMÄ
Teimme opinnäytetyönämme seksuaalikasvatustuokiot maahanmuuttajanuorille. Toteutimme työn projektiluontoisesti. Projektimme tulostavoitteena oli kaksi opetustapahtumaa, joissa käsittelimme seksuaaliterveyteen liittyviä asioita erikseen maahanmuuttaja-tyttöjen ja -poikien kanssa. Välittömänä toiminnallisena tavoitteena oli, että tytöt ja pojat heräävät ajattelemaan seksuaaliterveyttään ja saavat perustiedot anatomiasta ja fysiologiasta sekä lisätietoa ehkäisystä, sukupuolitaudeista ja seksuaalioikeuksista. Pitkän ai-kavälin tavoitteena oli, että he kiinnittävät huomiota omaan seksuaalikäyttäytymiseensä ja heidän seksuaaliterveytensä paranee.
Työ sai alkunsa omasta kiinnostuksestamme monikulttuurisuutta kohtaan. Projektin lopullinen aihe tarkentui työelämän tarpeiden mukaan, kun Nuoret maahanmuuttajat -projekti tarvitsi seksuaalikasvatustuokioita vuoden 2010 ryhmälleen. Perehtyessämme aiheeseen kävi ilmi, että Väestöliitto teki samoihin aikoihin kartoitusta maahanmuuttajien seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen haasteista. Siitä selvisi, että suuri osa erityisesti pakolaisina maahan tulevista on nuoria ihmisiä, ja heillä saattaa olla hyvinkin puutteelliset tiedot seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvistä asioista. Näin ollen tällainen työ oli erittäin ajankohtainen ja tarpeellinen.
Työ alkoi siten, että perehdyimme maahanmuuttoon Suomessa sekä seksuaalisuuteen ja seksuaaliterveyden haasteisiin eri kulttuureissa. Yhteistyökumppanin saatuamme suunnittelimme tarkemmin projektin aikataulun, laatukriteerit sekä opetustuokioiden sisällön. Tämän jälkeen hankimme tarvittavat materiaalit ja toteutimme opetustuokiot tekemämme opetussuunnitelman mukaisesti. Ne onnistuivat mielestämme hyvin. Palautetta keräsimme palautelomakkeilla sekä nuorilta että heidän opettajaltaan ja opponentiltamme, ja lisäksi arvioimme itse onnistumistamme tavoitteidemme pohjalta.
Jatkossa olisi hyvä, että maahanmuuttajanuorten kotouttamisessa aina huomioitaisiin myös seksuaaliterveyteen liittyvät asiat. Esimerkiksi meidän oppilaitoksemme opiskelijat voisivat jatkaa yhteistyötä erilaisten maahanmuuttajille suunnattujen projektien parissa. Tämä olisi hyödyllistä paitsi maahan tuleville nuorille, myös meille terveysalan ammat-tilaisille, koska tulevaisuudessa tulemme toimimaan yhä enemmän eri kulttuurien edustajien kanssa.
__________________________
Asiasanat: maahanmuuttaja, seksuaalisuus, seksuaalikasvatus, opetustuokio
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma, kätilötyön suuntautumisvaihtoehto
__________________
Tekijät: Mira Timonen ja Aino Varila
Opinnäytetyön nimi: Saa kysyä – seksuaalikasvatustuokiot maahanmuuttajatytöille ja -pojille
Työn ohjaajat: Merja Järvelä ja Seija Mattila
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2011 Sivumäärä: 39 + 9 liitettä
_________________
TIIVISTELMÄ
Teimme opinnäytetyönämme seksuaalikasvatustuokiot maahanmuuttajanuorille. Toteutimme työn projektiluontoisesti. Projektimme tulostavoitteena oli kaksi opetustapahtumaa, joissa käsittelimme seksuaaliterveyteen liittyviä asioita erikseen maahanmuuttaja-tyttöjen ja -poikien kanssa. Välittömänä toiminnallisena tavoitteena oli, että tytöt ja pojat heräävät ajattelemaan seksuaaliterveyttään ja saavat perustiedot anatomiasta ja fysiologiasta sekä lisätietoa ehkäisystä, sukupuolitaudeista ja seksuaalioikeuksista. Pitkän ai-kavälin tavoitteena oli, että he kiinnittävät huomiota omaan seksuaalikäyttäytymiseensä ja heidän seksuaaliterveytensä paranee.
Työ sai alkunsa omasta kiinnostuksestamme monikulttuurisuutta kohtaan. Projektin lopullinen aihe tarkentui työelämän tarpeiden mukaan, kun Nuoret maahanmuuttajat -projekti tarvitsi seksuaalikasvatustuokioita vuoden 2010 ryhmälleen. Perehtyessämme aiheeseen kävi ilmi, että Väestöliitto teki samoihin aikoihin kartoitusta maahanmuuttajien seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen haasteista. Siitä selvisi, että suuri osa erityisesti pakolaisina maahan tulevista on nuoria ihmisiä, ja heillä saattaa olla hyvinkin puutteelliset tiedot seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvistä asioista. Näin ollen tällainen työ oli erittäin ajankohtainen ja tarpeellinen.
Työ alkoi siten, että perehdyimme maahanmuuttoon Suomessa sekä seksuaalisuuteen ja seksuaaliterveyden haasteisiin eri kulttuureissa. Yhteistyökumppanin saatuamme suunnittelimme tarkemmin projektin aikataulun, laatukriteerit sekä opetustuokioiden sisällön. Tämän jälkeen hankimme tarvittavat materiaalit ja toteutimme opetustuokiot tekemämme opetussuunnitelman mukaisesti. Ne onnistuivat mielestämme hyvin. Palautetta keräsimme palautelomakkeilla sekä nuorilta että heidän opettajaltaan ja opponentiltamme, ja lisäksi arvioimme itse onnistumistamme tavoitteidemme pohjalta.
Jatkossa olisi hyvä, että maahanmuuttajanuorten kotouttamisessa aina huomioitaisiin myös seksuaaliterveyteen liittyvät asiat. Esimerkiksi meidän oppilaitoksemme opiskelijat voisivat jatkaa yhteistyötä erilaisten maahanmuuttajille suunnattujen projektien parissa. Tämä olisi hyödyllistä paitsi maahan tuleville nuorille, myös meille terveysalan ammat-tilaisille, koska tulevaisuudessa tulemme toimimaan yhä enemmän eri kulttuurien edustajien kanssa.
__________________________
Asiasanat: maahanmuuttaja, seksuaalisuus, seksuaalikasvatus, opetustuokio