Opas 3D- ja animaatioportfolion suunnitteluun
Sääksjärvi, Nelly (2011)
Sääksjärvi, Nelly
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201091148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201091148
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitä työnantajat haluavat nähdä työnhakijan portfoliossa ja mitä 3D-grafiikan ja animaation opiskelijan kannattaa sisällyttää omaan portfolioonsa hakiessaan töitä. Työssä käydään läpi digitaalisen portfolion suunnitteluvaiheet: missä muodossa portfolio kannattaa esittää, minkälaiset työt siihen tulisi valita, kuinka monta teosta siinä tulisi olla ja mitä kannattaa ottaa huomioon työnäytteissä. Lopuksi vielä käydään läpi, miten oman portfolionsa saa esille, eli miten se levitetään yleisölle ja lähetetään työnantajille. Opinnäytetyön tarkoituksena on toimia oppaana omaa portfoliotaan tehdessään.
Tutkimusta tehtiin lähettämällä kyselylomake suomalaisille animaatiostudioille, mainostoimistoille ja peliyhtiöille. Kyselylomake sisälsi viisi monivalintakysymystä portfolion teosta ja sisällöstä. Lisäksi haastateltiin animaatiostudio Anima Vitaen Sini Lindberg-Soinista, animaatiostudio Undon Mari Hakalaa ja Iiro Harraa sekä Rovion Ilmari Hakkolaa. Aiheesta on myös kirjoitettu englanniksi paljon kirjallisuutta, johon perehdyttiin.
Lopputuloksena syntyi opas 3D-visualisoinnin ja -animoinnin opiskelijoille digitaalisen portfolion tekoon. Ohjeita voi soveltaa omaa portfoliota tehtäessä sisällöstä ja muodosta riippumatta. Työ auttaa siis tekijää valitsemaan optimaalisia työnäytteitä portfolioon ja saamaan ne esille.
Tutkimusta tehtiin lähettämällä kyselylomake suomalaisille animaatiostudioille, mainostoimistoille ja peliyhtiöille. Kyselylomake sisälsi viisi monivalintakysymystä portfolion teosta ja sisällöstä. Lisäksi haastateltiin animaatiostudio Anima Vitaen Sini Lindberg-Soinista, animaatiostudio Undon Mari Hakalaa ja Iiro Harraa sekä Rovion Ilmari Hakkolaa. Aiheesta on myös kirjoitettu englanniksi paljon kirjallisuutta, johon perehdyttiin.
Lopputuloksena syntyi opas 3D-visualisoinnin ja -animoinnin opiskelijoille digitaalisen portfolion tekoon. Ohjeita voi soveltaa omaa portfoliota tehtäessä sisällöstä ja muodosta riippumatta. Työ auttaa siis tekijää valitsemaan optimaalisia työnäytteitä portfolioon ja saamaan ne esille.