Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston toimintajärjestelmän kehitystyö : Mittariston rakentaminen
Lindroos, Jukka (2012)
Lindroos, Jukka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201101151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201101151
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen laadun jatkuva parantaminen on yksi ammatillisen koulu-tuksen tämänhetkisistä suurista haasteista. Opetus- ja kulttuuriministeriö on julkaissut ammatillisen koulutuksen laatustrategian vuosille 2011-2020 jossa linjataan, että kai-killa koulutuksen järjestäjillä on oltava toimiva toimintajärjestelmä vuoteen 2015 mennessä. Opetushallitus on puolestaan julkaissut ammatillisen koulutuksen laadun-hallintasuosituksen, jonka tehtävänä on tukea ja kannustaa ammatillisen koulutuksen järjestäjiä kehittämään toimintansa laatua kohti erinomaisuutta. Merkittävä osa tätä laadunhallintaa on suorituskyvyn mittaaminen, analysointi ja toiminnan kehittämis-kohteiden valinta.
Suorituskyvyn mittaamisen lähtökohdat ovat kriittisissä menestystekijöissä, missiossa, visiossa ja strategiassa. Mittaamisen tarkoituksena on auttaa osaltaan johtajia päätöksenteossa, sillä suoritteiden mitattavuus on niiden johtamisen edellytys. Tämän opin-näytetyön keskeisenä tavoitteena oli kehittää Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston toimintajärjestelmään sellainen suorituskykyä kuvaava mittaristo, että sen laajuus ja käytettävyys palvelee parhaalla mahdollisella tavalla niin koulun johtoorganisaatiota päätöksenteossa, kuin opetustyössä toimivaa opettajaa tai muuta oppilaitoksen palveluksessa olevaa henkilöä, kehittämää omaa toimintaansa parhaan mahdollisen loppu-tuloksen saavuttamiseksi.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin erilaisia vaihtoehtoja käyttökelpoisen mittariston raken-tamiseksi, valittiin käytettävä mittarihierarkia ja luotiin mittariston perusrakenne oppi-laitoksen käytössä olevaan sähköiseen toimintajärjestelmään.
Suorituskyvyn mittaamisen lähtökohdat ovat kriittisissä menestystekijöissä, missiossa, visiossa ja strategiassa. Mittaamisen tarkoituksena on auttaa osaltaan johtajia päätöksenteossa, sillä suoritteiden mitattavuus on niiden johtamisen edellytys. Tämän opin-näytetyön keskeisenä tavoitteena oli kehittää Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston toimintajärjestelmään sellainen suorituskykyä kuvaava mittaristo, että sen laajuus ja käytettävyys palvelee parhaalla mahdollisella tavalla niin koulun johtoorganisaatiota päätöksenteossa, kuin opetustyössä toimivaa opettajaa tai muuta oppilaitoksen palveluksessa olevaa henkilöä, kehittämää omaa toimintaansa parhaan mahdollisen loppu-tuloksen saavuttamiseksi.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin erilaisia vaihtoehtoja käyttökelpoisen mittariston raken-tamiseksi, valittiin käytettävä mittarihierarkia ja luotiin mittariston perusrakenne oppi-laitoksen käytössä olevaan sähköiseen toimintajärjestelmään.