Kainuu - eikös se ole Suomessa? : Mielikuvat Kainuusta matkailualueena vuosina 2003 ja 2008
Järviluoma, Jari (2011)
Järviluoma, Jari
Editoija
Kajaanin ammattikorkeakoulu
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-9853-45-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-9853-45-8
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kartoitetaan potentiaalisten matkailijoiden mielikuvia Kainuusta matkailu-alueena. Tutkimuksessa kysytään, kuinka myönteisiä ihmisten käsitykset Kainuusta mahdol-lisena matkailukohteena ovat ja mistä tekijöistä Kainuun kohdekuva rakentuu. Työn tutki-musaineistoina käytetään kahta sisällöltään likimain identtistä postikyselyä, jotka suunnattiin vuosina 2003 (n=615) ja 2008 (n=402) pääkaupunkiseudun sekä Oulun, Jyväskylän ja Tampereen seutukuntien väestöstä satunnaisesti valituille henkilöille. Kyselyjen viiden vuo-den toistovälin ansiosta tutkimuksen keskeisenä näkökulmana on Kainuun kohdekuvassa tapahtuneiden muutosten esiin tuominen ja analysointi.
Tutkimuksen perusteella Kainuun kohdekuva pysyi vuodesta 2003 vuoteen 2008 pääpiir-teissään samanlaisena. Molempina tutkimusvuosina Kainuu profiloitui puhtaasta luon-nonympäristöstä, kauniista maisemista ja rauhallisuudesta viehätysvoimansa saavaksi luon-tomatkailu- ja luontoharrastuskohteeksi, jonka tarjoamat matkailupalvelut ovat valtaosin tasokkaita ja monipuolisia. Oman vivahteensa Kainuu-mielikuvalle antoivat myös tapahtu-matarjonta sekä kainuulaisten omaleimainen elämäntapa, paikalliskulttuuri ja -historia. Kumpanakaan tutkimusvuonna Kainuuta ei mielletty kovin kansainväliseksi, samoin maa-kunnan saavutettavuutta pidettiin lähinnä keskinkertaisena.
Vaikka Kainuun kohdekuvan suuret linjat eivät tutkimusvuosina poikenneet sanottavasti toisistaan, antoi tutkimus viitteitä tietyistä pienemmistä muutossignaaleista. Näistä eräs tär-keimmistä oli Kainuuta koskevan yleismielikuvan myönteisyydessä tapahtunut astevaihtelu. Vuonna 2008 yleismielikuvan erittäin myönteiseksi arvioivia oli suhteessa vähemmän ja vastaavasti melko myönteiseksi arvioivia enemmän kuin vuonna 2003. Toinen kriittinen muutossignaali oli Kainuun luonnonläheisyyden keskimääräisten arvioiden lievä heikkene-minen. Positiivista kehitystä tutkimusvuosien välillä oli havaittavissa Kainuun ohjelmapalve-lutarjontaan, golfin harrastusmahdollisuuksiin sekä ilta- ja huvielämään liittyvissä mieliku-vissa.
Edellisten tutkimustulosten lisäksi työstä käy ilmi Kainuuta koskevien mielikuvien muodos-tumiseen vaikuttaneet tietolähteet sekä kainuulaisten matkailukohteiden ja tapahtumien tunnettuus vuosina 2003 ja 2008.
Tutkimuksen perusteella Kainuun kohdekuva pysyi vuodesta 2003 vuoteen 2008 pääpiir-teissään samanlaisena. Molempina tutkimusvuosina Kainuu profiloitui puhtaasta luon-nonympäristöstä, kauniista maisemista ja rauhallisuudesta viehätysvoimansa saavaksi luon-tomatkailu- ja luontoharrastuskohteeksi, jonka tarjoamat matkailupalvelut ovat valtaosin tasokkaita ja monipuolisia. Oman vivahteensa Kainuu-mielikuvalle antoivat myös tapahtu-matarjonta sekä kainuulaisten omaleimainen elämäntapa, paikalliskulttuuri ja -historia. Kumpanakaan tutkimusvuonna Kainuuta ei mielletty kovin kansainväliseksi, samoin maa-kunnan saavutettavuutta pidettiin lähinnä keskinkertaisena.
Vaikka Kainuun kohdekuvan suuret linjat eivät tutkimusvuosina poikenneet sanottavasti toisistaan, antoi tutkimus viitteitä tietyistä pienemmistä muutossignaaleista. Näistä eräs tär-keimmistä oli Kainuuta koskevan yleismielikuvan myönteisyydessä tapahtunut astevaihtelu. Vuonna 2008 yleismielikuvan erittäin myönteiseksi arvioivia oli suhteessa vähemmän ja vastaavasti melko myönteiseksi arvioivia enemmän kuin vuonna 2003. Toinen kriittinen muutossignaali oli Kainuun luonnonläheisyyden keskimääräisten arvioiden lievä heikkene-minen. Positiivista kehitystä tutkimusvuosien välillä oli havaittavissa Kainuun ohjelmapalve-lutarjontaan, golfin harrastusmahdollisuuksiin sekä ilta- ja huvielämään liittyvissä mieliku-vissa.
Edellisten tutkimustulosten lisäksi työstä käy ilmi Kainuuta koskevien mielikuvien muodos-tumiseen vaikuttaneet tietolähteet sekä kainuulaisten matkailukohteiden ja tapahtumien tunnettuus vuosina 2003 ja 2008.