Liiketoimintaosaaja 2020 : Jyväskylän ammattikorkeakoulun tradenomikoulutuksen ennakointiraportti
Editoija
Jylhä, Ritva
Pernu, Pertti
Wahlgrén, Asta
Koskinen, Teija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-208-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-208-0
Tiivistelmä
Tämä ennakointijulkaisu toimii työnantajien ja kouluttajien puheenvuorona osaamispohjaisen opetussuunnitelman kehittämisessä. Ennakointitiedon tarve nousi esille, kun Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelma
osallistui valtakunnalliseen laatuyksikkökilpailuun vuonna 2010. Julkaisussa esitellään työnantajien näkemyksiä tradenomien nykyisestä osaamisesta sekä tulevaisuuden osaamishaasteista. Vastaajilta tiedusteltiin, miten tärkeinä he pitävät tiettyjä tradenomien osaamiseen liittyviä ominaisuuksia oman yrityksensä näkökulmasta vuonna 2020.
Tutkimuksen tulokset esitellään jakaumina. Avoimet vastaukset on ryhmitelty osaamisalueittain teemoihin. Tutkimuksen tulokset antavat suuntaa osaamispohjaisen tradenomikoulutuksen sisällöiksi Keski-Suomen alueella. Työnantajien edustajat nostivat esille monia osaamisalueita, joihin koulutuksella ja koulutuksen asenneilmapiirillä pystytään vaikuttamaan. Varsin merkittäviksi osaamisalueiksi nousivat tässäkin tutkimuksessa erilaiset työelämän metataidot, joita opitaan vuorovaikutuksessa muiden opiskelu- tai työyhteisön jäsenten kanssa.
osallistui valtakunnalliseen laatuyksikkökilpailuun vuonna 2010. Julkaisussa esitellään työnantajien näkemyksiä tradenomien nykyisestä osaamisesta sekä tulevaisuuden osaamishaasteista. Vastaajilta tiedusteltiin, miten tärkeinä he pitävät tiettyjä tradenomien osaamiseen liittyviä ominaisuuksia oman yrityksensä näkökulmasta vuonna 2020.
Tutkimuksen tulokset esitellään jakaumina. Avoimet vastaukset on ryhmitelty osaamisalueittain teemoihin. Tutkimuksen tulokset antavat suuntaa osaamispohjaisen tradenomikoulutuksen sisällöiksi Keski-Suomen alueella. Työnantajien edustajat nostivat esille monia osaamisalueita, joihin koulutuksella ja koulutuksen asenneilmapiirillä pystytään vaikuttamaan. Varsin merkittäviksi osaamisalueiksi nousivat tässäkin tutkimuksessa erilaiset työelämän metataidot, joita opitaan vuorovaikutuksessa muiden opiskelu- tai työyhteisön jäsenten kanssa.