Kieltenopiskelua omilla ehdoilla : Personoitu ja internetyhteisöjä hyödyntävä lähestymistapa ylioppilaskokeisiin valmentautumiseen
Hakola, Jenna (2009)
Hakola, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903241784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903241784
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on selvittää, minkälainen internetsivusto toimisi parhaiten ylioppilas-tutkinnon kieltenkokeisiin valmentautuvien opiskelijoiden tukena. Tarkastelun kohteena ovat vieraiden kielten ylioppilaskirjoituksiin valmentautuvat abiturientit ja internet heidän apuvä-lineenään.
Tutkimuskysymystä lähestytään perehtymällä ensin itse ylioppilastutkintoon ja kielten opiske-luun, sitten kolmeen eri oppimistyyliin. Perehdytään kullekin oppimistyylille sopivimpiin op-pimista tehostaviin ratkaisuihin ja tämän pohjalta analysoidaan jo olemassa olevia kielten-opiskeluun tarkoitettuja verkkoratkaisuja. Lopuksi selvitetään millainen sivusto motivoi ja innostaa eniten kohderyhmää.
Työn teoriaosuuden lähdemateriaali koostuu pääasiassa oppimista ja verkko-oppimateriaaleja käsittelevistä kirjoista, asiantuntijan haastattelusta sekä kohderyhmälle suunnatusta kyselys-tä.
Kyselyllä selvitettiin opiskelijoiden internetin käyttöä ja kielten opiskelua. Opiskelijoita pyy-dettiin myös arvioimaan erilaisia ylioppilaskokeisiin valmistautumisen menetelmiä ja erilaisia verkossa käytettäviä oppimisratkaisuja.
Tutkimusten perusteella päädyttiin ratkaisuun, jossa pääpainona sivustolle oli yhteisöpohjai-nen toiminta, joka mahdollistaa vuorovaikutuksen opiskelijoiden välillä. Eri oppijatyypit ja-kautuivat melko tasaisesti opiskelijoiden keskuudessa, joten ratkaisussa otettiin huomioon näiden eri oppijoiden tarpeet ja kehiteltiin niiden tueksi erilaisia oppimista tukevia verkko-oppimisratkaisuja.
Tämä työ on tehty Laurea-ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelman opinnäy-tetyönä.
Tutkimuskysymystä lähestytään perehtymällä ensin itse ylioppilastutkintoon ja kielten opiske-luun, sitten kolmeen eri oppimistyyliin. Perehdytään kullekin oppimistyylille sopivimpiin op-pimista tehostaviin ratkaisuihin ja tämän pohjalta analysoidaan jo olemassa olevia kielten-opiskeluun tarkoitettuja verkkoratkaisuja. Lopuksi selvitetään millainen sivusto motivoi ja innostaa eniten kohderyhmää.
Työn teoriaosuuden lähdemateriaali koostuu pääasiassa oppimista ja verkko-oppimateriaaleja käsittelevistä kirjoista, asiantuntijan haastattelusta sekä kohderyhmälle suunnatusta kyselys-tä.
Kyselyllä selvitettiin opiskelijoiden internetin käyttöä ja kielten opiskelua. Opiskelijoita pyy-dettiin myös arvioimaan erilaisia ylioppilaskokeisiin valmistautumisen menetelmiä ja erilaisia verkossa käytettäviä oppimisratkaisuja.
Tutkimusten perusteella päädyttiin ratkaisuun, jossa pääpainona sivustolle oli yhteisöpohjai-nen toiminta, joka mahdollistaa vuorovaikutuksen opiskelijoiden välillä. Eri oppijatyypit ja-kautuivat melko tasaisesti opiskelijoiden keskuudessa, joten ratkaisussa otettiin huomioon näiden eri oppijoiden tarpeet ja kehiteltiin niiden tueksi erilaisia oppimista tukevia verkko-oppimisratkaisuja.
Tämä työ on tehty Laurea-ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelman opinnäy-tetyönä.